
Η αναγκαιότητα ταχύτατης προσαρμογής προς ένα κυκλικό οικονομικό μοντέλο επισημάνθηκε ως κεντρική θεματολογία στο Ανοιχτό Σκέλος της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Βιομηχανιών και Επιχειρήσεων Ανακύκλωσης και Ενεργειακής Αξιοποίησης Αποβλήτων (ΣΕΠΑΝ), που διεξήχθη την Τρίτη 23 Ιουνίου 2026, στην Αίγλη Ζαππείου.
Μιλώντας ως κεντρικός ομιλητής, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, κ. Κωστής Χατζηδάκης, επεσήμανε τη σημασία της ανακύκλωσης και της ανάπτυξης νέων υποδομών διαχείρισης αποβλήτων.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης, τονίστηκε η ανάγκη για:
Με το τέλος της συνάντησης, ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε:
«Τα τελευταία 7 χρόνια η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα μπροστά στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων και της ανακύκλωσης. Βεβαίως η χώρα μας έχει ακόμη δρόμο να διανύσει για να φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στη διαχείριση των αποβλήτων. Όμως σήμερα διαθέτει σχέδιο, υποδομές και χρηματοδοτικά εργαλεία για να καλύψει αυτή την απόσταση.
Το καλοκαίρι του 2019, παραλάβαμε τη χώρα χωρίς ουσιαστικό εθνικό σχεδιασμό, χωρίς υποδομές και με απειλές για πρόστιμα λόγω παραβιάσεων της ενωσιακής νομοθεσίας. Ως Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τότε, κλήθηκα να λύσω αυτή τη σύνθετη εξίσωση. Από την πρώτη στιγμή, δώσαμε μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών. Το 2019 υπήρχαν μόλις 3 μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων σε πλήρη λειτουργία. Σήμερα λειτουργούν 14 μονάδες. Μεγάλη πρόκληση παραμένει η Αττική. Έχω κάθε λόγο να πιστεύω ότι μέσα στον Ιούλιο θα παρουσιαστεί ο σχεδιασμός της Περιφέρειας για τη διαχείριση των αποβλήτων.
Παράλληλα, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για νέες επενδύσεις στον τομέα. Ουσιαστικός ρόλος θα διαδραματίσει το νέο Ελληνικό Ταμείο Καινοτομίας και Υποδομών, που θα επενδύει σε σημαντικούς παραγωγικούς τομείς, όπως η ενεργειακή μετάβαση και η κυκλική οικονομία. Η χώρα διαθέτει πλέον το πιο ανταγωνιστικό φορολογικό πλαίσιο για την έρευνα και την καινοτομία.
Πρέπει να συνδυάζουμε την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας με την εταιρική κοινωνική ευθύνη και την προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι, η ανάπτυξη θα είναι βιώσιμη και θα υπηρετεί το συμφέρον των παιδιών μας. Ο κλάδος της ανακύκλωσης και της ενεργειακής αξιοποίησης των αποβλήτων είναι στην αιχμή αυτής της προσπάθειας.»
Από την πλευρά της, η Πρόεδρος του ΣΕΠΑΝ, κ. Λένα Μπέλση, δήλωσε:
«Χαιρόμαστε πολύ καθώς στο ανοιχτό σκέλος της Γενικής μας Συνέλευσης που καθιερώνουμε πλέον ως θεσμό, είχαμε την ευκαιρία να μοιραστούμε, με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης γόνιμες θέσεις και προτάσεις για την Κυκλική Οικονομία.
Η επιτάχυνση σε αυτό το νέο αναπτυξιακό μοντέλο για την ελληνική οικονομία είναι επιτακτική. Ένα μοντέλο ευθύνης, γνώσης, καινοτομίας και ποιότητας, με πρωταγωνιστή τον ιδιωτικό τομέα. Τα μέλη του ΣΕΠΑΝ είναι οι επιχειρήσεις που καθημερινά επενδύουν, δημιουργούν υποδομές και μετατρέπουν μια περιβαλλοντική υποχρέωση σε δυναμική αναπτυξιακή δυνατότητα. Αυτό που ζητάμε είναι ένα αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο, ισονομία στην αγορά, και έναν σταθερό θεσμικό συνομιλητή που θα επιταχύνει τις αναγκαίες αποφάσεις. Έχουμε μείνει πίσω και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε άλλο χρόνο. Η Κυκλική Οικονομία πρέπει να γίνει υπόθεση όλων, ένα εθνικό στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε.»