free counter Volkswagen και η απάτη με το “σκάνδαλο ντίζελ”: Αναλύσεις και εξελίξεις | Briefly.gr

Volkswagen και η απάτη με το “σκάνδαλο ντίζελ”: Αναλύσεις και εξελίξεις

ΕΝΕΡΓΕΙΑ30 Σεπτεμβρίου, 2025

Στις 9 Ιουνίου 2021, η Volkswagen AG υπέγραψε μια σύμβαση με τον πρώην διευθυντή του Ομίλου, Μάρτιν Βίντερκορν, η οποία ονομάζεται «Διακανονισμός Ευθύνης». Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας, ο Βίντερκορν δεσμεύθηκε να καταβάλει αναδρομικά 11,2 εκατομμύρια ευρώ στη Volkswagen. Ωστόσο, τίθεται το ερώτημα κατά πόσο αυτή η συμφωνία, όπως και η αντίστοιχη με τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Audi, Ρούπερτ Στάντλερ, είναι νομικά εντάξει. Το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο (BGH) εξέφρασε αμφιβολίες για το ζήτημα αυτό τον Ιούλιο. Το σκάνδαλο ντίζελ, στο οποίο η Volkswagen παραπλανούσε επί χρόνια τις ρυθμιστικές αρχές και τους καταναλωτές σχετικά με τις εκπομπές των κινητήρων της, έχει στοιχίσει στην εταιρεία πάνω από 32 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με την Handelsblatt.

Ο Συνδέσμος για την Προστασία των Επενδυτών Κεφαλαίου (SdK), του οποίου η προσφυγή εκδικάζεται τώρα ενώπιον του BGH, κρίνει ότι οι αποζημιώσεις που συμφωνήθηκαν με τον Βίντερκορν είναι υπερβολικά χαμηλές. Τα 11,2 εκατομμύρια ευρώ αντιστοιχούν μόλις στο 0,04% των ζημιών που υπέστη η Volkswagen κατά τη διάρκεια της θητείας του. Και στην περίπτωση του Στάντλερ ισχύει το ίδιο, σύμφωνα με τον SdK, ο οποίος εκφράζει την αντίρρησή του, δεδομένου ότι η Audi, η οποία υπήρξε το επίκεντρο του σκανδάλου, είχε διευθυνθεί επί χρόνια από αυτόν.

Απώλειες 15 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσα σε 24 ώρες

Οι διακανονισμοί αυτοί θεωρούνται από τους μετόχους επιζήμιοι, σύμφωνα με τον SdK. Η ανακάλυψη της παραποίηση των εκπομπών έγινε στις 18 Σεπτεμβρίου 2015, όταν η αξία των μετοχών της Volkswagen ήταν 167 ευρώ. Μετά την ανακοίνωση, η τιμή τους κατέρρευσε κατά 19%, οδηγώντας σε απώλειες της τάξεως των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Μέσα σε λίγες εβδομάδες, η τιμή της μετοχής υποχώρησε κάτω από τα 100 ευρώ. Η περαιτέρω έρευνα του σκανδάλου αποκάλυψε ότι ο Βίντερκορν, ως επικεφαλής της εταιρείας, ήξερε τις λεπτομέρειες και ήταν δύσπιστος για την ιδέα ότι εκατομμύρια οχήματα διανεμήθηκαν με ελαττώματα χωρίς γνώση του.

Ασφαλώς, ο Βίντερκορν παρέμεινε προσηλωμένος σε αυτή τη θέση, υποβάλλοντας την παραίτησή του λίγες μέρες μετά τις αποκαλύψεις. «Το κάνω αυτό προς το συμφέρον της εταιρείας», δήλωσε στις 23 Σεπτεμβρίου 2015, ενώ ταυτόχρονα επιβεβαίωσε ότι δεν είχε γνώση οποιασδήποτε παράβασης.

Το εποπτικό συμβούλιο αποδέχτηκε την θέση του Βίντερκορν χωρίς να διεξάγει έρευνα, με τον πρόεδρό του, Χανς Ντίτερ Πότες, να δηλώνει την ημέρα της παραίτησης ότι «ο καθηγητής Δρ. Βίντερκορν δεν γνώριζε την παραποίηση των εκπομπών». Μετά από χρόνια, το 2019, ο Βίντερκορν κατηγορήθηκε από την εισαγγελία του Μπράουνσβαϊγκ για σοβαρή απάτη, ενώ η δίκη που αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2021 αναβλήθηκε για το 2024.

Τον Μάρτιο του 2021, η Volkswagen ζήτησε αποζημίωση από τους Βίντερκορν και Στάντλερ, και κατατέθηκε γρήγορα μια συμφωνία. Στις 22 Ιουλίου 2021, οι μέτοχοι έδωσαν το «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση της ρύθμισης με τους πρώην διευθυντές. Παρά τις εξελίξεις, λίγες εβδομάδες αργότερα, οι διαδικασίες αντίκρουσαν τους διακανονισμούς.

Η λογική της προσφυγής του SdK είναι σαφής: η Volkswagen υπέστη απώλειες 32 δισεκατομμυρίων ευρώ λόγω του σκανδάλου. Για ποιο λόγο ο Βίντερκορν να πληρώσει μόνο ένα μικρό ποσοστό; Επιπλέον, οι πληρωμές αυτές κατά τον SdK είναι ανεπαρκείς. Το Περιφερειακό Δικαστήριο του Ανόβερου απέρριψε την αγωγή το 2022, όμως οι ενέργειες συνεχίσθηκαν και η έφεση απορρίφθηκε τον Νοέμβριο του 2023 στο Ανώτατο Περιφερειακό Δικαστήριο του Celle.

Αμφισβητήσεις από το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο

Η κατάσταση ενδέχεται να αλλάξει στο Ομοσπονδιακό Δικαστήριο. Οι δικαστές, κατά την προφορική ακρόαση στις 8 Ιουλίου 2025, εξέφρασαν σοβαρές αμφιβολίες για τις προηγούμενες αποφάσεις, κυρίως γύρω από την οικονομική κατάσταση των Βίντερκορν και Στάντλερ. Η Volkswagen βασίστηκε στην άποψη ότι οι πρώην διευθυντές δεν έχουν τη δυνατότητα αποζημίωσης, αλλά οι πληρωμές τους των 11,2 και 4,1 εκατομμυρίων ευρώ προκαλούν αναστάτωση.

Χαρακτηριστικά, η Volkswagen έχει δαπανήσει 100 εκατομμύρια ευρώ για γνωμοδοτήσεις σχετικά με τις ευθύνες των διευθυντών, ενώ οι συνταξιοδοτικές υποχρεώσεις των Βίντερκορν και Στάντλερ είναι πιο υψηλές από τις αποζημιώσεις που πρέπει να καταβάλουν.

Βλέπουν ένα «πραγματικό πρόβλημα»

Από την πλευρά των μετόχων, η Volkswagen δεν ενημέρωσε επαρκώς για τις συνέπειες των διακανονισμών με τους ασφαλιστές που κάλυψαν 270 εκατομμύρια ευρώ στις αποζημιώσεις. Οι μέτοχοι δεν ήταν ενήμεροι για την παραίτηση αξιώσεων απέναντι σε νυν και πρώην μέλη των διευθυντικών οργάνων. Οι δικαστές του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου επισήμαναν τη σοβαρότητα αυτού του ζητήματος.

Η Volkswagen περιορίζει την ευθύνη στους απλούς πολίτες;

Εάν οι ομοσπονδιακοί δικαστές αποφανθούν κατά της Volkswagen, οι διακανονισμοί με τους Βίντερκορν και Στάντλερ που υπογράφτηκαν το 2021 θα ακυρωθούν, ανοίγοντας ξανά την υπόθεση του σκανδάλου. Πάνω από όλα, αυτό θα επηρεάσει τον Χανς Ντίτερ Πότες, τον πρόεδρο του εποπτικού συμβουλίου, ο οποίος μέχρι σήμερα δεν έχει αναλάβει σχετική έρευνα. Παράλληλα, η Volkswagen υφίσταται οικονομική πίεση και επιβάλλονται περικοπές δισεκατομμυρίων. Στο Βόλφσμπουργκ, είναι αναγκαίο να συζητηθούν οι οικονομικές συνθήκες και πώς οι υψηλά αμειβόμενοι να μην επιβαρύνουν τις τσέπες των μετόχων.

Η νομική ομάδα της Volkswagen συνειδητοποίησε την απειλή. Μετά την ακρόαση, προσπάθησαν να αναβάλουν την ανακοίνωση της απόφασης του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου, προτείνοντας μια έκτακτη συνέλευση προκειμένου να υιοθετηθούν νέες αποφάσεις. Ωστόσο, αυτό δεν έγινε αποδεκτό. Οι δικαστές ενημέρωσαν την VW ότι η διαδικασία προχωρούσε και δεν υπήρχε περιθώριο για διορθώσεις. Η απόφαση θα ανακοινωθεί όπως είχε προγραμματιστεί. Η Volkswagen παραμένει σε επιφυλακή και ένας εκπρόσωπος ανέφερε: «Φυσικά, προετοιμαζόμαστε για διάφορα σενάρια».

Διαβάστε επίσης

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...