free counter Ταμείο Ανάκαμψης: Η τελευταία φάση του μεγάλου εγχειρήματος πλησιάζει | Briefly.gr

Ταμείο Ανάκαμψης: Η τελευταία φάση του μεγάλου εγχειρήματος πλησιάζει

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ5 Ιουλίου, 2025

Η διαδικασία για την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης έχει ξεκινήσει επίσημα, καθώς η Ελλάδα ετοιμάζεται να υποβάλει αίτημα για την έκτη δόση, που ανέρχεται σε 3,9 δισ. ευρώ.

Η ελληνική κυβέρνηση προγραμματίζει την υποβολή του αιτήματος τις προσεχείς ημέρες, ενόψει της φθινοπωρινής αναθεώρησης όλων των εθνικών προγραμμάτων από την ΕΕ, καθώς το Ταμείο πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του. Ήδη έχει εκταμιευτεί το 59,4% των διαθέσιμων χρημάτων (18,2 δισ.), με τον στόχο της κυβέρνησης να φτάσει το 80% έως το τέλος του 2025. Εάν η 6η δόση εγκριθεί, η χώρα θα φτάσει στο 71%, ενώ προγραμματίζεται και 7ο αίτημα ύψους 3,5 δισ. ευρώ για τον Νοέμβριο.

Η αναθεώρηση περιλαμβάνει 108 μέτρα που κρίθηκαν μη εφαρμόσιμα ή μερικώς εφικτά λόγω γραφειοκρατικών κωλυμάτων, χαμηλής ζήτησης ή τεχνικών προκλήσεων. Αντικαθίστανται από νέα, ώριμα έργα: από την ασφάλεια σιδηροδρομικών τούνελ του ΟΣΕ, έως 175 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και “έξυπνες” διαβάσεις και φωτισμούς σε οδικούς άξονες. Επίσης, θα ενισχυθούν οι ψηφιακές υποδομές στους τομείς της υγείας, της εκπαίδευσης και της πολεοδομίας. Θα προστεθούν δύο νέα αεροσκάφη για την Πολιτική Προστασία και ένα νέο ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνίας για τους πολίτες.

Οριστική ολοκλήρωση το 2026

Το Ταμείο Ανάκαμψης θα ολοκληρωθεί οριστικά το 2026. Οι χώρες έχουν περιθώριο έως τις 31 Αυγούστου 2026 για να ολοκληρώσουν τα έργα και να εκπληρώσουν όλες τις υποχρεώσεις. Το τελευταίο αίτημα πληρωμής πρέπει να υποβληθεί μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2026, και η τελική εκταμίευση από την Επιτροπή είναι δυνατή μέχρι τη 31 Δεκεμβρίου της ίδιας χρονιάς. Μετά από αυτή την ημερομηνία, δεν θα πραγματοποιηθούν περαιτέρω πληρωμές ή διορθώσεις.

Η Ελλάδα υπέβαλε την πρόταση αναθεώρησης στις 14 Μαΐου 2025, εκτελώντας τις συστάσεις της Επιτροπής για εκσυγχρονισμό των σχεδιασμών. Η πρόταση διατηρεί χρηματοδοτική ουδετερότητα: έργα αναδιαρθρώνονται και δεν κόβονται κονδύλια, με σκοπό να ανταγωνιστούν τις νέες προτεραιότητες και την μέχρι τώρα εμπειρία. Μετά τη θετική αξιολόγηση από την Κομισιόν, απομένει μόνο η έγκριση από το ECOFIN, που αναμένεται να δοθεί μέσα στον Ιούλιο.

Η μεγάλη πρόκληση είναι εάν θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε αυτούς τους πόρους – που προηγουμένως θεωρούνταν «δώρο» – για την υλοποίηση έργων με μόνιμο αντίκτυπο.

Διαβάστε ακόμη

Αλλαγή πορείας στη Σουηδία: Από τo flight-shaming στις φοροελαφρύνσεις για τις αεροπορικές

Καύσιμα: Νέος «πράσινος» φόρος το 2027 – Καπέλο 12 λεπτά ανά λίτρο στο ντίζελ – Επιβάρυνση 800 εκατ. ευρώ για τους καταναλωτές

Στα ύψη η ζήτηση για super yachts – Όταν η πολυτέλεια ταξιδεύει στις θάλασσες του πλούτου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο Θέμα

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...