
Στην πρωτεύουσα του Βελγίου, το πρωί της 13ης Νοεμβρίου, το ECOFIN προετοιμαζόταν για τη συνεδρίασή του, η οποία φαινόταν να έχει μια τυπική ατζέντα. Ωστόσο, πίσω από τις πόρτες της συνάντησης, διεξαγόταν μια σοβαρή διαμάχη που θα μπορούσε να επηρεάσει καίρια την οικονομία, τον τουρισμό, αλλά και τη συνοχή της κοινωνίας στην Ελλάδα. Ο πυρήνας της αντιπαράθεσης προήλθε από την αμφιλεγόμενη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση της Οδηγίας Φορολόγησης της Ενέργειας (ETD). Η πρόταση αυτή περιλάμβανε την επιβολή «πράσινων» ευρω-φόρων και την κατάργηση φοροαπαλλαγών στα καύσιμα για τομείς όπως η ναυτιλία, η αεροπλοΐα και η γεωργία, στο πλαίσιο της στρατηγικής «Fit for 55».
Η πιθανή εφαρμογή της πρότασης θα είχε καταστροφικές επιπτώσεις για την Ελλάδα, προκαλώντας μια εκρηκτική αύξηση τιμών, οξυμένο πρόβλημα κυρίως στα νησιά. Η ένταξη των πλοίων στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών θα επιβάρυνε την κατάσταση ακόμη περισσότερο.
Ναυτιλία και νησιωτική μεταφορά: Η πρόταση για επιβολή ελάχιστου φόρου 0,90 ευρώ ανά Gigajoule στα ναυτιλιακά καύσιμα θα αύξανε το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών μέχρι και 50% σε βάθος δεκαετίας, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ. Αυτό θα υποχρέωνε τους επιβάτες να πληρώνουν 10%-15% περισσότερα για τα εισιτήρια, με πιθανές αυξήσεις έως και 50%.
Αερομεταφορές: Η επιβολή φόρου στην κηροζίνη θα αύξανε την τουριστική επιβάρυνση κατά 20%. Με τη νέα πρόταση, ο επιπλέον φόρος θα οδηγούσε σε αυξήσεις 10%-20% στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, ελαχιστοποιώντας την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας.
Αγροτικός τομέας και μεταφορές: Η πρόταση περιλάμβανε την κατάργηση της φοροαπαλλαγής για το αγροτικό πετρέλαιο, επιβάλλοντας φόρο 0,03-0,04 ευρώ ανά λίτρο, αυξάνοντας το κόστος παραγωγής. Για το ντίζελ μεταφορών προβλεπόταν αυτόματη ετήσια αύξηση φόρου, επιβαρύνοντας ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα.
Με την κατάσταση να είναι σε εξέλιξη, η κυβέρνηση της Αθήνας αντέδρασε άμεσα. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ενόψει της συνεδρίασης διατύπωσε τη διαφωνία της χώρας για τις αυξήσεις στα καύσιμα της ναυτιλίας, της αεροπλοΐας και του αγροτικού πετρελαίου. Σημείωσε ότι η Ελλάδα απαιτεί δεκαετή εξαίρεση από αυτές τις διατάξεις. «Δεν είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε τίποτε λιγότερο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στην ομιλία του, αναγνώρισε τους κλιματικούς στόχους αλλά τόνισε ότι η πράσινη μετάβαση δεν πρέπει να έρχεται σε βάρος της κοινωνικής συνοχής και της βιωσιμότητας των κρατών-μελών, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο τη στρατηγική σημασία της ελληνικής θέσης.
Για περισσότερες ειδήσεις επισκεφθείτε το Πρώτο Θέμα.