Η επιρροή των κινεζικών πλατφορμών Shein και Temu στην ελληνική αγορά έχει εξελιχθεί σε φαινόμενο, με έναν στους πέντε Έλληνες να δηλώνει ότι τις χρησιμοποιεί. Ο τζίρος από αυτές τις αγορές συνεχώς αυξάνεται, με προβλέψεις για επιπλέον άνοδο κατά 50% μέχρι το 2025, υποδεικνύοντας την αυξανόμενη εξάρτηση των καταναλωτών από αυτές τις υπηρεσίες.
Ωστόσο, πίσω από τις προσιτές τιμές και τις εκτενείς διαφημιστικές ενέργειες, ανακύπτουν σοβαρές ανησυχίες: το δημόσιο χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε φορολογικά έσοδα, ενώ η εγχώρια αγορά υφίσταται σοβαρές απώλειες θέσεων εργασίας.
Η πρόσφατη έρευνα της ΕΣΕΕ δείχνει την έντονη επίδραση των πλατφορμών στην ελληνική οικονομία:
Με την εκτίμηση των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών, οι συνολικές απώλειες προσεγγίζουν τα 188 με 204 εκατ. ευρώ, γεγονός που προκαλεί ανησυχία.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι μισές από τις παραγγελίες που υποβάλλονται αφορούν αφαίρετες ενδυμάτων, με τα ηλεκτρονικά και είδη σπιτιού να ακολουθούν. Η Ελλάδα κατέχει την 8η θέση στην Ευρώπη όσον αφορά τις αγορές από το Temu και την 4η θέση για τις αγορές από Shein, υποδεικνύοντας τη μεγάλη δημοτικότητα αυτών των πλατφορμών. Ωστόσο, αυτή η νέα καταναλωτική τάση ασκεί πίεση στις παραδοσιακές επιχειρήσεις, οι οποίες αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό.
Η ΕΣΕΕ εντοπίζει την «πηγή» των προβλημάτων στο καθεστώς απαλλαγής από δασμούς, γνωστό ως de minimis. Πακέτα αξίας έως 150 ευρώ εισάγονται χωρίς φορολογικές επιβαρύνσεις, προσφέροντας έτσι πλεονέκτημα στις ξένες πλατφόρμες έναντι των εγχώριων επιχειρήσεων. Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «οι Έλληνες έμποροι δεν διαθέτουν εργαλεία για την αποδοχή αυτού του ανισότιμου καθεστώτος».
Η Συνομοσπονδία προτείνει συγκεκριμένα μέτρα για την προστασία του εμπορίου:
Κατά την ΕΣΕΕ, η απουσία άμεσων ενεργειών ενδέχεται να μετατρέψει τον εμπορικό χάρτη της Ελλάδας σε «έρημο», με χιλιάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να εγκαταλείπουν την αγορά.
Εκτός από τις χαμηλές τιμές, οι κινεζικές πλατφόρμες προσφέρουν και μεγάλους διαφημιστικούς προϋπολογισμούς. Μετά την κατάργηση του de minimis στις ΗΠΑ, οι Shein και Temu κατεύθυναν τις διαφημιστικές τους καμπάνιες στην Ευρώπη, επενδύοντας συνολικά 1,4 δισ. ευρώ. Αυτή η στρατηγική τις καθιστά εξαιρετικά ορατές για τους καταναλωτές, ενισχύοντας περαιτέρω τη διείσδυσή τους στην αγορά.
Διαβάστε επίσης:
Νέοι μισθοί στο Δημόσιο: Ποιοι θα πάρουν περισσότερα και πώς
Morgan Stanley: «Βλέπει» άνοδο 20% για τη Metlen – Στόχος τα €66
Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις του Χάρη Βαφειά: Έσοδα $180 εκατ. κέρδη 62 εκατ., assets 1,4 δισ. και ρευστότητα 303 εκατ.
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο Θέμα.