free counter Porsche και BASF: Μεταμορφώνοντας απόβλητα αυτοκινήτων σε καινοτομία δεύτερης ζωής | Briefly.gr

Porsche και BASF: Μεταμορφώνοντας απόβλητα αυτοκινήτων σε καινοτομία δεύτερης ζωής

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ9 Οκτωβρίου, 2025

Η Porsche, σε συνεργασία με τον βιομηχανικό κολοσσό BASF και την αυστριακή ερευνητική ομάδα BEST, προχωρά σε μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την προώθηση της κυκλικής οικονομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το νέο πιλοτικό πρόγραμμα επικεντρώνεται στη χημική ανακύκλωση πλαστικών απόβλητων που προέρχονται από παλαιότερα οχήματα, τα οποία συνήθως κατέληγαν στην καύση. Αυτή η καινοτόμος διαδικασία μετατρέπει τα υπολείμματα πλαστικών, αφρών και χρωμάτων σε ανακυκλώσιμο υλικό, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί για την παραγωγή νέων εξαρτημάτων, συμπεριλαμβανομένων των τιμονιών.

Μετατροπή αποβλήτων σε χημικά προϊόντα

Η διαδικασία αυτή επιτυγχάνεται μέσα από μια σύνθετη τεχνική γνωστή ως αεριοποίηση, κατά την οποία τα απόβλητα διασπώνται σε ελεγχόμενη έλλειψη οξυγόνου και μετατρέπονται σε συνθετικό αέριο. Αυτό το αέριο αποτελεί πολύτιμη πρώτη ύλη για τη χημική βιομηχανία, επιτρέποντας την παραγωγή χημικών προϊόντων ή καυσίμων χωρίς τη χρήση ορυκτών πρώτων υλών. Σύμφωνα με την Porsche, η συγκεκριμένη τεχνική λειτουργεί συμπληρωματικά με τη μηχανική ανακύκλωση, στοχεύοντας στη μείωση της εξάρτησης από πρωτογενή υλικά και στην αύξηση της χρήσης ανακυκλωμένου πλαστικού στα αυτοκίνητα του μέλλοντος. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως, παρά τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα, το πρόγραμμα παραμένει σε πειραματικό στάδιο και δεν είναι έτοιμο για ευρεία βιομηχανική εφαρμογή.

Η σημασία της εν λόγω καινοτομίας είναι αναμφισβήτητη, ενώ η έκθεση «Κ» στο Ντίσελντορφ πλησιάζει, όπου εστιάζει σε θέματα όπως η μείωση της παραγωγής και η περιβαλλοντική κριτική για τα πλαστικά, μεταξύ των οποίων οι εκπομπές μικροπλαστικών. Η ανακύκλωση αναδύεται ως ένα βασικό εργαλείο για την πιο βιώσιμη χρήση του πλαστικού, ειδικά μετά την αποτυχία της παγκόσμιας συμφωνίας του ΟΗΕ για τα πλαστικά τον περασμένο Αύγουστο.

Στη Γερμανία, οι αριθμοί αποκτούν μια τρομακτική διάσταση, καθώς οι στόχοι ανακύκλωσης στον τομέα των πλαστικών δεν έχουν επιτευχθεί. Η αυτοκινητοβιομηχανία υστερεί, με ποσοστό μόλις 7,7% ανακυκλωμένου πλαστικού, ενώ στον υπόλοιπο τομέα το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 19%. Από τους 12,8 εκατομμύρια τόνους πλαστικού που επεξεργάστηκαν το 2023, μόλις 1,4 εκατομμύρια τόνοι αφορούσαν αυτοκίνητα. Οι προβλέψεις για το 2024 δημιουργούν ανησυχία, καθώς ενώ αρχικά υπολογίζονταν 900.000 τόνοι ανακυκλωμένου πλαστικού, οι πραγματικές ποσότητες περιορίστηκαν μόλις στους 120.000 τόνους, σύμφωνα με τη Frankfurter Allgemeiner Zeitung (FAZ).

Χημική και μηχανική ανακύκλωση

Η χημική ανακύκλωση προορίζεται να προσφέρει λύσεις, αλλά αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά και πολιτικά εμπόδια. Η απουσία ουσιαστικών κινήτρων και έλλειψη ισχυρής ζήτησης καθιστούν δύσκολη τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες πρακτικές. Δυστυχώς, το καυτό θέμα της διαχείρισης αποβλήτων συνεχίζει να προκαλεί ανησυχία: τα δύο τρίτα των αποβλήτων καίγονται, ενώ μόλις το ένα τρίτο ανακυκλώνεται μηχανικά. Παρά τα επιτεύγματα, η χημική ανακύκλωση παραμένει δαπανηρή και σπάνια. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις κρίνουν την προσέγγιση αυτή για την υψηλή ενεργειακή κατανάλωση και το κόστος, προτείνοντας παράλληλα να μειωθεί συνολικά η χρήση πλαστικού και να σχεδιαστούν προϊόντα που θα είναι πιο φιλικά για επαναχρησιμοποίηση και διαχωρισμό.

Η μηχανική ανακύκλωση, που περιλαμβάνει τη διαδικασία τεμαχισμού, πλυσίματος και παραγωγής νέου πλαστικού, θεωρείται πιο απλή. Ωστόσο, απαιτεί καθαρά και ομοιογενή απόβλητα, κάτι που συχνά δεν συμβαδίζει με τα υλικά από παλιά αυτοκίνητα. Το πλαστικό στα οχήματα έχει ζωτικό ρόλο, καθώς μειώνει το βάρος και τις εκπομπές CO2. Οι κατασκευαστές προειδοποιούν ότι η δραστική μείωση της χρήσης πλαστικού θα μπορούσε να οδηγήσει σε βαρύτερα αυτοκίνητα και αυξημένες εκπομπές.

Για να αντιμετωπιστεί αυτή η πρόκληση, η ΕΕ έχει ξεκινήσει τη διαδικασία αναθεώρησης του κανονισμού για τα οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους (End-of-Life Vehicles Regulation, ELV). Σύμφωνα με τις νέες προτάσεις, τα νέα αυτοκίνητα θα υποχρεούνται να περιέχουν ανακυκλωμένο πλαστικό σε ποσοστό τουλάχιστον 20% στους επόμενους έξι μήνες και 25% σε δέκα χρόνια. Παρά τις θετικές προθέσεις, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει επιτρέψει κάποιες χαλαρώσεις στον κανόνα, επιτρέποντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες να συμπεριλάβουν στο ποσοστό και τα πλαστικά υπολείμματα από τη διαδικασία παραγωγής, διευκολύνοντας έτσι την επίτευξη του στόχου χωρίς να γίνει ουσιαστική προσέγγιση για πιο ανακυκλώσιμα αυτοκίνητα στο μέλλον.

Διαβάστε ακόμη

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...