
Η νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα έργα κοινού και αμοιβαίου ενδιαφέροντος στην ΕΕ φέρνει μια έντονη ελληνική παρουσία στον τομέα των στρατηγικών υποδομών. Συγκεκριμένα, 12 ελληνικά έργα έχουν ενταχθεί στη λίστα, πέντε από τα οποία είναι καινούργιες προσθήκες. Στην κατηγορία του ηλεκτρισμού περιλαμβάνεται η αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας–Ιταλίας (GRITA 2), ενώ στον τομέα του υδρογόνου, ταυτόχρονα, έχουμε τον νέο αγωγό Ελλάδας–Ιταλίας μέσω του Poseidon, το έργο SmartSwitch για την ενσωμάτωση ανανεώσιμων αερίων στις υποδομές Ελλάδας και Βουλγαρίας, την ηλεκτρολυτική μονάδα Thalis 1 και το Ionian Energy Terminal, που θα παράγει υδρογόνο από αμμωνία.
Η ένταξη ενός έργου στη λίστα PCI/PMI επιφέρει σημαντική αλλαγή στην πορεία του, αναβαθμίζοντάς το από εθνική πρωτοβουλία σε αναγκαία ευρωπαϊκή υποδομή. Αυτός ο χαρακτηρισμός εξασφαλίζει ενωσιακή χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη», καθώς και ταχύτερες διαδικασίες αδειοδότησης με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και υποχρεώσεις。
Σημαντική είναι η δυνατότητα της ΕΕ να μοιράσει τα κόστη των διασυνοριακών έργων ανάμεσα στις εμπλεκόμενες χώρες, μειώνοντας την οικονομική επιβάρυνση για την Ελλάδα. «Τα έργα εντάσσονται στα επίσημα σχέδια των ευρωπαϊκών διαχειριστών και παρακολουθούνται στενά από την Κομισιόν, αποκτώντας θεσμική ασφάλεια», δήλωσε πηγή ενημερωμένη για τις εξελίξεις.
Μεταξύ των νέων έργων που περιλαμβάνονται είναι και η αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας–Ιταλίας, γνωστή ως «GRITA 2». Αυτή η αναβάθμιση θα αυξήσει τη φέρουσα ικανότητα από 500 MW σε 1500 MW και αναμένεται να ολοκληρωθεί την περίοδο 2033–2035, με συνολικό μήκος 300 χιλιομέτρων, 240 χιλιόμετρα από τα οποία θα είναι υποθαλάσσιο καλώδιο εμβάθυνσης έως 1.000 μέτρων. Ωστόσο, η ιταλική Αρχή Ρυθμιστικών Υπηρεσιών είχε τονίσει ότι τα πραγματικά οφέλη θα φανούν μετά το 2040, προτείνοντας επανεξέταση του χρονοδιαγράμματος και της κοστολόγησης, που κυμαίνεται από 1,25 έως 1,9 δισ. ευρώ. Παρά τις προκλήσεις, οι διαχειριστές είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν μετά την έγκριση από την Κομισιόν.
Eλλάδα και Ιταλία συμμετέχουν επίσης σε υδρογονο-σχετικά έργα, με τον αγωγό Poseidon να σχεδιάζεται για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου στο πλαίσιο του SoutH₂ Corridor. Ο αγωγός, μήκους 340 χιλιομέτρων, θα ξεκινά την μεταφορά 90 GWh ημερησίως, με τη δυνατότητα να φτάσει τα 150 GWh. Στην υλοποίηση συμμετέχουν οι Edison, ΔΕΠΑ και Snam.
Το Ionian Energy Terminal της Edison σκοπεύει να καθιερώσει την Ελλάδα ως κόμβο εισαγωγής πράσινης αμμωνίας και μετατροπής της σε υδρογόνο, με σχεδιασμένη δυναμικότητα 2,8 εκατ. τόνων αμμωνίας ετησίως. Αυτό το έργο θα αναδείξει τις διασυνδέσεις με τα ελληνικά και ιταλικά δίκτυα υδρογόνου, παρέχοντας τις απαιτούμενες λύσεις.
Στη συνέχεια, το SmartSwitch ενώνει τις δυνάμεις Ελλάδας και Βουλγαρίας, επιδιώκοντας να ενσωματώσει βελτιωμένα μίγματα υδρογόνου στο υπάρχον σύστημα αερίου. Παράλληλα, η μονάδα ηλεκτρολύσεως «Thalis 1» θα προστεθεί στη λίστα των νέων έργων.
Τα άλλα επτά ελληνικά έργα που παραμένουν στη λίστα PCI/PMI περιλαμβάνουν τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ (Great Sea Interconnector) και Ελλάδας–Αιγύπτου (GREGY). Το πρώτο έργο βρίσκεται υπό ανασκόπηση, ενώ η Κομισιόν παραμένει θετική, παρά τις ρυθμιστικές προκλήσεις. Ο EastMed παραμένει επίσης στη λίστα, αν και έχει να αντιμετωπίσει πολλά τεχνικά και χρηματοδοτικά ζητήματα.
Το έργο GREGY έχει προχωρήσει ταχύτερα και αναμένεται να ολοκληρωθεί την περίοδο 2030–2031. Το επίσης εμβληματικό έργο αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή να αναφέρει ότι οι εργασίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.
Σημαντική εξέλιξη αποτελεί και η έγκριση περιβαλλοντικών όρων για την υπόγεια αποθήκη διοξειδίου του άνθρακα στο Πρίνο, φέρνοντας την Energean σε νέα φάση. Στη λίστα συνεχίζει να βρίσκεται και η μονάδα μπαταριών 250 MW στην Πτολεμαΐδα, καθώς και η προγραμματισμένη διασύνδεση υδρογόνου Ελλάδας–Βουλγαρίας με προοπτικές επεκτάσεων στο μέλλον.
Διαβάστε επίσης