Ο παγκόσμιος εμπορικός πόλεμος έχει τώρα αναδείξει την παρουσία του στα κινητά τηλέφωνα, στα τάμπλετ και στους υπολογιστές εκατομμυρίων Ελλήνων και Ευρωπαίων καταναλωτών, θέτοντας σε κίνδυνο τον παραγωγικό και κοινωνικό ιστό των χωρών τους.
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, η Κίνα εν μέσω των δασμών που επιβλήθηκαν σε προϊόντα της από τον Τραμπ προσπαθεί να ανακτήσει τις ζημίες της, εστιάζοντας στην κατάκτηση της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη. Με μια επιθετική στρατηγική πωλήσεων, σχεδιάζει να «εξαγάγει» τον αποπληθωρισμό της στην Ευρώπη, γεμίζοντας τους Έλληνες και Ευρωπαίους καταναλωτές με διαφημιστικά μηνύματα αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ για αγορές από κινεζικές πλατφόρμες.
Η κατάσταση αυτή τονίζει την επείγουσα ανάγκη για πανευρωπαϊκά μέτρα. Ο εμπορικός τομέας καλεί την ΕΕ και τις εθνικές κυβερνήσεις να δράσουν άμεσα, καθώς η επικείμενη επιβολή τέλους «2 ευρώ ανά πακέτο» σε όλα τα εισαγόμενα προϊόντα από την Κίνα πιθανώς να μην είναι επαρκής.
Η Ελληνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου δημοσίευσε μια μελέτη με τίτλο “Made in China, Sold in Europe” που αποκαλύπτει ότι υπάρχει «εκτιμώμενη» μετατόπιση διαφημιστικής δαπάνης ύψους 1,4 δισ. δολαρίων από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη.
Αυτός ο διαφημιστικός καταιγισμός δείχνει ότι η Κίνα συνεχίζει στρατηγικά να διευρύνει την παρουσία της σε νέες αγορές, προσπαθώντας να αναζωογονήσει την οικονομία της και να διασπείρει τον αποπληθωρισμό στην Ευρώπη.
Πέρα από τις διαφημίσεις, η Κίνα εισέρχεται στις ευρωπαϊκές αγορές με στρατηγικές χαμηλών τιμών και καινοτόμες τεχνολογίες, επιδιώκοντας να επηρεάσει την ψυχολογία των ευρωπαίων καταναλωτών, οι οποίοι ελκύονται από τις προσφορές χωρίς να αντιλαμβάνονται τις μακροχρόνιες συνέπειες, όπως η μείωση της ανταγωνιστικότητας και η απώλεια εισοδήματος.
Η έρευνα της ΕΣΕΕ σκιαγραφεί μια σειρά από 5 κεντρικές τακτικές που χρησιμοποιεί η Κίνα για να προσεγγίσει τους καταναλωτές:
1. Τεχνητές εκπτώσεις (False Pricing): οι τιμές στα κινέζικα προϊόντα παρέχονται με παραπλανητικό τρόπο, συχνά προβάλλοντας υπερβολικά υψηλές αρχικές τιμές που δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα.
2. Χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης: οι καταναλωτές βλέπουν υπερβολικές μειώσεις τιμών με ρολόγια που μετρούν αντίστροφα, προκειμένου να τους παρακινήσουν να αγοράσουν αμέσως.
3. Αθέμιτη προώθηση μέσω αλγορίθμων: οι διαφημίσεις εξατομικεύονται αξιοποιώντας προσωπικά δεδομένα του χρήστη, ενθαρρύνοντας βεβιασμένες αγορές.
4. «Παιχνίδια ανταμοιβών»: οι χρήστες καλούνται να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς για δωρεάν προϊόντα, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ανταμοιβής χωρίς σαφείς όρους.
5. Απομιμήσεις και προϊόντα κακής ποιότητας που συνοδεύονται από προσεγμένες φωτογραφίες και χαμηλές τιμές, ασαφείς περιγραφές, αφήνοντας τους καταναλωτές σε σύγχυση σχετικά με τις προδιαγραφές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, οι κινεζικές πλατφόρμες Temu και Shein απορροφούν το 17,63% έως 20,9% της ελληνικής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου το 2024, οδηγώντας 529-627 εκατ. ευρώ από τους Έλληνες κατευθείαν στην Κίνα.
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, επισήμανε: «Το 1 στα 5 ευρώ στο ηλεκτρονικό εμπόριο της χώρας μας κατευθύνεται προς τις δύο κινέζικες γίγαντες του ecommerce».
Οι οικονομικές συνέπειες για την Ελλάδα είναι σοβαρές. Η ΕΣΕΕ εκτιμά πως η συνολική δημοσιονομική απώλεια κυμαίνεται από 188,1-204,3 εκατ. ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με τρεις φορές τα έσοδα από τη τεκμαρτή φορολογία των λιανικών επιχειρήσεων ή το 100% του τέλους επιτηδεύματος για νομικά πρόσωπα, ποσά που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί μέσω ενός «καταναλωτικού εθνοκαπιταλισμού».
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι εξελίξεις στην Ευρώπη, υπογραμμισμένες από την Τράπεζα της Ελλάδας στη Νομισματική Πολιτική 2024-2025, επηρεάζουν την καταναλωτική και επενδυτική ζήτηση λόγω εγχώριων οικονομικών ανασφαλειών, προκαλώντας αποπληθωριστικές πιέσεις.
Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και αν επιβληθούν τέλη στις κινέζικες πλατφόρμες, οι τιμές στα προϊόντα τους παραμένουν ελκυστικές για δύο κυρίως λόγους:
• Οι Έλληνες λιανέμποροι προμηθεύονται από την Κίνα, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να επιθυμούν τις αντίστοιχες αγορές απευθείας από τους παραγωγούς.
• Οι μεταφορικές χρεώσεις από την Κίνα για τους χρήστες των ασιατικών πλατφορμών είναι συχνά πιο χαμηλές από αυτές για εγχώριες παραγγελίες, προσφέροντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Διαβάστε ακόμη:
Αλλαγή πορείας στη Σουηδία: Από τo flight-shaming στις φοροελαφρύνσεις για τις αεροπορικές
Καύσιμα: Νέος «πράσινος» φόρος το 2027 – Καπέλο 12 λεπτά ανά λίτρο στο ντίζελ – Επιβάρυνση 800 εκατ. ευρώ για τους καταναλωτές
Στα ύψη η ζήτηση για super yachts – Όταν η πολυτέλεια ταξιδεύει στις θάλασσες του πλούτου
Για άλλες ειδήσεις μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα