
Μια σημαντική αναπτυξιακή πρωτοβουλία έχει ολοκληρωθεί πρόσφατα στη Γουινέα, μια από τις φτωχότερες χώρες της Δυτικής Αφρικής. Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός λιμανιού στην περιοχή Μορεμπάγια, που βρίσκεται κατά μήκος των ακτών του Ατλαντικού, καθώς και την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 600 χιλιομέτρων που θα συνδέει την παραλία με τα δύο σημαντικά ορυχεία σιδηρομεταλλεύματος που διαθέτει η χώρα. Η Γουινέα έχει πλούσια και ανεξερεύνητα κοιτάσματα σιδηρομεταλλεύματος, με το κοίτασμα Σιμαντού να αναγνωρίζεται ως το μεγαλύτερο ανεκμετάλλευτο στον κόσμο, σύμφωνα με το Bloomberg, με αποθέματα που υπολογίζονται σε τουλάχιστον 3 δισεκατομμύρια τόνους. Το λιμάνι της Μορεμπάγια είναι έτοιμο να εξάγει έως 120 εκατομμύρια τόνους σιδηρομεταλλεύματος ετησίως, που θα προέρχονται από τα δύο ορυχεία και θα μεταφέρονται μέσω του νέου σιδηροδρόμου. Συνολικά, η παραγωγή των δύο ορυχείων αναμένεται να καλύψει περίπου το 5% της παγκόσμιας παραγωγής σιδηρομεταλλεύματος για το 2024, δημιουργώντας σημαντικές αναταραχές στη διεθνή αγορά. Η Γουινέα, ωστόσο, δεν έχει αναλάβει μόνη της αυτό το εγχείρημα. Η πρωτοβουλία αυτή υποστηρίζεται από την Κίνα.
Η αξιοποίηση των αποθεμάτων σιδηρομεταλλεύματος στην Γουινέα αποτελεί στόχο των τοπικών κυβερνήσεων εδώ και πολλά χρόνια, αλλά έχει εμποδιστεί από πολιτικές αναταραχές, διαφθορά και πραξικοπήματα. Ο καθοριστικός παράγοντας ήρθε το 2019, όταν η κοινοπραξία Winning Consortium Simandou (WCS), που απαρτίζεται από κινεζικές και σιγκαπουριανές εταιρείες, ανέλαβε τα δικαιώματα εκμετάλλευσης. Η WCS εισήλθε στη διαδικασία με προηγούμενη εμπειρία από έργα βωξίτη και υποδομών στη Γουινέα. Άμεσα, ξεκίνησε την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής και του λιμανιού. Το 2022, η WCS συνήψε συμφωνία συνεργασίας με την Rio Tinto, επιτρέποντας στη Γουινέα να αποκτήσει τουλάχιστον 15% συμμετοχή στο νέο εγχείρημα.
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, η κλίμακα της συγκεκριμένης επένδυσης είναι πρωτοφανής. Με έναν συνολικό προϋπολογισμό που αγγίζει τα 23 δισεκατομμύρια δολάρια, το έργο του Σιμαντού αναγνωρίζεται ως το μεγαλύτερο μεταλλευτικό εγχείρημα στην ιστορία της Αφρικής, δίνοντας στην Γουινέα τη δυνατότητα να γίνει ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας μετάλλων στην ήπειρο.
Επιπλέον, η Κίνα αναμένεται να επωφεληθεί σημαντικά από αυτή την επένδυση. Αρκετές δεκαετίες, η χώρα εξαρτιόταν από διεθνείς κολοσσούς όπως η Rio Tinto και η BHP Group για τις προμήθειες σιδηρομεταλλεύματος. Με το έργο του Σιμαντού, το Πεκίνο αποκτά τον πρώτο μεγάλο ορυχείο εκτός κινεζικών συνόρων υπό δικό του έλεγχο, τη στιγμή που η ζήτηση για χάλυβα αρχίζει να σταθεροποιείται. Αυτή η ροή πρώτων υλών θα αυξήσει τη διαπραγματευτική δύναμη του Πεκίνου στην αγορά και θα μειώσει την εξάρτησή του από δυτικούς εμπόρους, ενισχύοντας τη θέση της Κίνας στην εξόρυξη και επεξεργασία μετάλλων στην Αφρική.
Φυσικά, ένα τόσο εκτεταμένο έργο επιφέρει και περιβαλλοντικές και κοινωνικές παραμέτρους. Η κατασκευή επηρεάζει περισσότερα από 450 χωριά και απειλεί την ύπαρξη του δυτικού αφρικανικού χιμπαντζή, ένα είδος που βρίσκεται σε κίνδυνο. Μάλιστα, έχουν καταγραφεί τεχνικά ατυχήματα κατά τη διάρκεια των εργασιών. Η σιδηροδρομική γραμμή, η οποία διασχίζει τη ζούγκλα, απαιτούσε σημαντικές θυσίες για την προστασία του περιβάλλοντος. Ωστόσο, η κυβέρνηση της Γουινέας, υπό την ηγεσία του στρατηγού Μαμαντί Ντουμπούγια, θεωρεί το έργο ως καταλύτη της οικονομικής ανάπτυξης. Ο στόχος του πλάνου “Simandou 2040” είναι να επενδυθούν τα κέρδη από το σιδηρομετάλλευμα σε υποδομές, εκπαίδευση και βιομηχανία, αποφεύγοντας έτσι την “κατάρα των φυσικών πόρων” που έχει πλήξει άλλες αφρικανικές χώρες.
«Το Σιμαντού πρέπει να αποτελέσει για εμάς ό,τι αποτέλεσε το πετρέλαιο για τις χώρες του Κόλπου», δήλωσε ο Τζίμπα Ντιακιτέ, διευθυντής του γραφείου της προεδρίας της Γουινέας, κατά τη διάρκεια της τελετής έναρξης των εξαγωγών. «Η λειτουργία του ολοκληρωμένου μεταλλευτικού έργου και έργου υποδομών του Σιμαντού είναι μια ιστορική ημέρα για τον λαό της Γουινέας, που περίμενε αυτή τη στιγμή εδώ και δεκαετίες», πρόσθεσε. Όταν το Σιμαντού φτάσει στην πλήρη παραγωγή του το 2028, καθημερινά θα αναχωρεί ένα φορτηγό πλοίο από τη Γουινέα. Οι συρμοί θα διασχίζουν περισσότερες από 300 γέφυρες στην πορεία τους προς τη Μορεμπάγια, ενώ τα πρώτα φορτία αναμένεται να φθάσουν στην Κίνα, ενισχύοντας τις ισορροπίες σε έναν κρίσιμο τομέα της παγκόσμιας οικονομίας.
Διαβάστε ακόμη