Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση έχει γίνει πλέον αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας στην Ελλάδα, με τα στατιστικά στοιχεία να το επιβεβαιώνουν. Σήμερα, οι ελληνικοί δρόμοι φιλοξενούν πάνω από 60.000 ηλεκτρικά οχήματα, ενώ το δίκτυο φόρτισης της χώρας διαθέτει 9.500 σταθμούς σε 3.600 τοποθεσίες, καλύπτοντας από τις μεγάλες πόλεις μέχρι τις πιο απομακρυσμένες περιοχές.
Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων εξελίσσεται σε έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς της ενεργειακής μετάβασης, με 78 ενεργές εταιρείες που καλύπτουν όλο το φάσμα — από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και την προμήθεια, μέχρι την εγκατάσταση φορτιστών και τις ψηφιακές υπηρεσίες. Μέχρι το 2025, αναμένονται περισσότερες από 21.000 νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιβεβαιώνοντας τη θετική κατεύθυνση της χώρας προς τους στόχους του ΕΣΕΚ.
Δίπλα σε αυτούς τους αριθμούς βρίσκονται οι εταιρείες που επιταχύνουν την πρόοδο της ηλεκτροκίνησης. Η ΔΕΗ blue εργάζεται για τη δημιουργία του μεγαλύτερου δημόσιου δικτύου φόρτισης στην Ελλάδα, με ήδη περισσότερους από 3.000 σταθμούς. Η επέκταση του δικτύου της δεν περιορίζεται μόνο στα αστικά κέντρα και τις εθνικές οδούς, αλλά περιλαμβάνει επίσης χειμερινούς προορισμούς — με 58 θέσεις φόρτισης σε οκτώ χιονοδρομικά κέντρα, εξασφαλίζοντας έτσι προσβασιμότητα σε πιο απομακρυσμένα σημεία.
Η nrg incharge της Motor Oil σχεδιάζει νέες εγκαταστάσεις στην Ολυμπία Οδό, ενισχύοντας την κάλυψη των κύριων οδικών αξόνων της χώρας. Αντίστοιχα, η Electrip, ένας διεθνής πάροχος, φέρνει νέα τεχνολογία 720 kW και μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα που συνδυάζει φόρτιση, αποθήκευση και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Στον τομέα της τεχνολογίας, η Huawei Digital Power προγραμματίζει την ηλεκτροδότηση 20 νέων σημείων φόρτισης έως το τέλος του έτους, στο πλαίσιο ενός υψηλών επιδόσεων δικτύου.
«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο τεχνολογία· είναι εμπειρία», δηλώνει ο Απόστολος Χουλιάρας, Διευθυντής Marketing Ηλεκτροκίνησης στη ΔΕΗ, κατά τη διάρκεια του Electric + Micro Mobility Forum. «Για να είναι πραγματικά βιώσιμη, η ενέργεια θα πρέπει να παράγεται κοντά στη σημείο κατανάλωσης». Η θυγατρική του Ομίλου ΔΕΗ έχει καταφέρει να δημιουργήσει το μεγαλύτερο δίκτυο φόρτισης στη χώρα με πάνω από 3.000 ενεργούς σταθμούς, όλοι συνδεδεμένοι με 100% πράσινη ενέργεια. Η ανάπτυξή της πραγματοποιείται με ρυθμούς αντίστοιχους ευρωπαϊκών πρωτευουσών, καλύπτοντας όχι μόνο τις πόλεις, αλλά και εθνικές οδούς, νησιά και βουνά.
Σήμερα, η ΔΕΗ blue έχει επενδύσει σε 820 διαφορετικές θέσεις, συμπεριλαμβανομένων 500 θέσεων ταχυφόρτισης (DC/HPDC) και 39 hubs σε κομβικές περιοχές του οδικού δικτύου. Από αυτές, 760 σημεία χειρίζονται μέσω συνεργατών με κόστος πρόσβασης μόλις 20 ευρώ, καθιστώντας την ηλεκτροκίνηση προσιτή σε όλους τους οδηγούς.
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά σημεία φόρτισης βρίσκεται στο Εμπορικό Πάρκο της Πάτρας, όπου λειτουργεί το πρώτο Hub ισχύος 1,2 MW, ικανό να φορτίσει 29 αυτοκίνητα ταυτόχρονα. Η εγκατάσταση αυτή δείχνει τι παρακολουθεί το μέλλον της ηλεκτροκίνησης: σύγχρονες υποδομές, προσβασιμότητα για ΑμεΑ και ψηφιακή παρακολούθηση μέσω της εφαρμογής PPC blue, παρέχοντας δυνατότητες κράτησης θέσης και συμμετοχής σε προγράμματα επιβράβευσης.
Ο ψηφιακός τομέας είναι κομβικής σημασίας στη στρατηγική της ΔΕΗ. Μέσα από την υπηρεσία PPC blueTrips, οι οδηγοί μπορούν να προγραμματίσουν τη διαδρομή τους, να επιλέξουν στάσεις φόρτισης και να οργανώσουν το ταξίδι τους με ασφαλή τρόπο. «Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο τεχνολογία· είναι εμπειρία», επαναλαμβάνει ο Χουλιάρας, επισημαίνοντας τη σημασία της παραγωγής ενέργειας κοντά στα σημεία κατανάλωσης.
Η ΔΕΗ στηρίζει το δίκτυό της σε ένα μοντέλο μεταξύ φορτιστών που συνδέονται με φωτοβολταϊκά και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, έτσι ώστε κάθε φόρτιση να είναι υπεύθυνα πράσινη. Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα κατέχει την 9η θέση στην Ευρώπη σε ισχύ ανά ηλεκτρικό όχημα, με 9,4 kWh ανά όχημα, συγκριτικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 5,7 kWh.
Στο επόμενο στάδιο, η ΔΕΗ επενδύει στη φόρτιση σε ορεινές περιοχές. Η ομάδα Deep Blue έχει εγκαταστήσει 58 νέες θέσεις σε χιονοδρομικά κέντρα, με τον Χουλιάρα να υπογραμμίζει την προσβασιμότητα της φόρτισης στα βουνά. «Η ηλεκτροκίνηση στο βουνό είναι πλέον γεγονός.»
Η nrg incharge έχει αναδείξει την ηλεκτροκίνηση στους ελληνικούς δρόμους από το 2017, όταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν λιγοστά. Η εταιρεία του Ομίλου Motor Oil έχει αναπτύξει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα στη χώρα, με 912 σημεία φόρτισης και 86% κάλυψη των εθνικών οδών. «Αρχίζοντας, η ηλεκτροκίνηση φαινόταν ουτοπία», σχολιάζει ο Ηλίας Πετρής, Business Operations Manager. «Γνωρίζαμε ωστόσο ότι αυτός ήταν ο δρόμος προς το μέλλον».
Αρχικά, η nrg incharge επικέντρωσε την προσπάθειά της στα πρατήρια του Ομίλου Motor Oil, κατόπιν επεκτάθηκε σε βασικούς οδικούς άξονες και στην αστική περιοχή. Το επενδυτικό πλάνο στρέφεται προς τον αστικό ιστό, όπου η ζήτηση για καθημερινή φόρτιση αυξάνεται. Το 2024 ήταν καθοριστική χρονιά για την εταιρεία, καθώς εγκαινίασε τον πρώτο υπερταχυφορτιστή 360 kW κοντά στη Θεσσαλονίκη, ενώ το 2025 θα λειτουργήσει και ο πρώτος υπερταχυφορτιστής 480 kW, φέρνοντας τη χώρα σε επίπεδα αντίστοιχα με τα πιο ανεπτυγμένα ευρωπαϊκά κράτη.
Το δίκτυο της nrg εστιάζει στη διασπορά των σταθμών, εξασφαλίζοντας πυκνότητα και ταχύτητα. «Σήμερα, οι οδηγοί γνωρίζουν ότι θα βρουν φορτιστές», αναφέρει ο Πετρής.
Η nrg επενδύει και στην εμπειρία του οδηγού, προσφέροντας 24ωρη εξυπηρέτηση, RFID κάρτες και τη δυνατότητα κράτησης θέσης κατά την αιχμή της ζήτησης. Μέσω συνεργασίας με την Hubject, παρέχει roaming υπηρεσίες σε διεθνείς επισκέπτες. Η εγκατάσταση νέων σταθμών φόρτισης στην Ολυμπία Οδό εντάσσεται στη στρατηγική να καλυφθούν όλες οι κύριες οδικές αρτηρίες, επικεντρωμένη στη διαλειτουργικότητα και ενεργειακή αποδοτικότητα.
«Δεν είμαστε απλώς πάροχος φόρτισης», σημειώνει ο Πετρής. «Θέλουμε η εμπειρία φόρτισης να είναι κομμάτι του ταξιδιού».
Η Electrip, κοινοπραξία Kuwait Investment Authority και Zorlu Energy, επιλέγει την Ελλάδα ως στρατηγικό κόμβο στην περιοχή. Με παρουσία σε επτά ευρωπαϊκές χώρες και περισσότερους από 7.500 φορτιστές, η Electrip έρχεται να καλύψει ένα κενό στην αγορά, με στόχο τη σύνδεση φόρτισης, αποθήκευσης και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
«Προτεραιότητά μας είναι η Ελλάδα, όπου βλέπουμε μια αγορά σε φάση ωρίμανσης», δηλώνει η Elcin Trakadas, Country Manager της Electrip Greece. Η Electrip έχει ήδη εγκαταστήσει 200 φορτιστές, σχεδιάζοντας την ανάπτυξη 400 μέχρι το τέλος του 2024, καθώς και το πρώτο δίκτυο υπερταχυφόρτισης 400–720 kW.
Πρόσφατα εγκαινίασε τον πρώτο της υπερταχυφορτιστή στην Τρίπολη με ισχύ 400 kW. Η επόμενη γενιά φορτιστών αναμένεται να φτάνουν σε ισχύ 1–1,2 MW και θα λειτουργούν αυτόνομα από το δίκτυο. «Η τεχνολογία έχει τις λύσεις», προσθέτει η Trakadas.
Ο Σπύρος Καλός, EV & Energy Strategy Lead της Huawei Digital Power, τονίζει ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μακρινό μέλλον, αλλά παρούσα πραγματικότητα. Για τη διασφάλιση της υποδομής απαιτείται η ανάπτυξη έξυπνων και ενεργειακά αποδοτικών δικτύων. Η Huawei σχεδιάζει την ηλεκτροδότηση 20 νέων σταθμών φόρτισης, με τεχνολογία υπερταχυφόρτισης 720 kW και φωτοβολταϊκά συστήματα.
Επιπλέον, προγραμματίζει το πρώτο hub για ηλεκτρικά πλοία στην Ελλάδα, εντάσσοντας τη θαλάσσια κινητικότητα στη στρατηγική των “Green Ports.” Η τεχνολογία Ultra Fast Chargers επιτρέπει δυναμική διαχείριση ενέργειας, εξυπηρετώντας διαφορετικούς τύπους οχημάτων.
Σε περίπτωση που απαιτούνται αναβαθμίσεις, οι υποδομές της Huawei μπορούν να μετατραπούν σε Megawatt Charging Systems (MCS) ισχύος έως 1,5 MW χωρίς περιορισμούς. «Επενδύετε μια φορά», επαναλαμβάνει ο Καλός.
Η Huawei ενισχύει την πράσινη παραγωγή ενέργειας, διασφαλίζοντας ότι κάθε έργο συνδέεται με τοπικές πηγές παραγωγής ανανεώσιμων πόρων. «Η πρόκληση πλέον είναι να βρούμε την σωστή ενέργεια για τη φόρτιση», καταλήγει, αναδεικνύοντας τη φιλοσοφία της για βιώσιμη ανάπτυξη.
Η επένδυση και η καινοτομία των κολοσσών του κλάδου δείχνει ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλά μια παροδική τάση, αλλά το νέο ενεργειακό κεφάλαιο της χώρας — με ισχυρές βάσεις που καθορίζονται τώρα.
Διαβάστε ακόμη