
Η πρόσφατη πανελλαδική έρευνα που διεξήχθη από τη NielsenIQ για τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), αποκαλύπτει ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών όσον αφορά τις ασιατικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Για πρώτη φορά καταγράφεται η εκτενή διείσδυση καθώς και οι συνήθειες των Ελλήνων που αγοράζουν προϊόντα από πηγές εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με την έρευνα, η απήχηση των ασιατικών πλατφορμών είναι εντυπωσιακή, με:
– Το 94% των εξακριβωθέντων καταναλωτών να έχει προχωρήσει σε online αγορές την τελευταία χρονιά.
– Από αυτούς, το 85% έχει κάνει αγορές τουλάχιστον από μία πλατφόρμα εκτός ΕΕ, αναλογώντας σε σχεδόν 8 στους 10 Έλληνες.
– Οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες αναγνωρίζονται ως το Temu και το Shein, οι οποίες έχουν κερδίσει υψηλό επίπεδο αναγνωρισιμότητας.
– Περίπου 30% των χρηστών κάθε πλατφόρμας πραγματοποιούν μηνιαίες αγορές.
Η ανάλυση έδειξε ότι οι Έλληνες αγοράζουν κυρίως ρούχα, είδη σπιτιού και ηλεκτρονικά προϊόντα από αυτές τις ιστοσελίδες, με το κόστος να είναι το κύριο κίνητρο για τις online αγορές. Οι χρήστες των ασιατικών πλατφορμών ξοδεύουν κατά μέσο όρο 244 ευρώ ετησίως, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 45% της συνολικής τους online δαπάνης.
Ενδιαφέρον προκαλεί το ότι 40% των χρηστών εκφράζουν ικανοποίηση από τις αγορές τους, αν και η εμπιστοσύνη τους παραμένει σε μέτρια επίπεδα. Ένα ποσοστό, σχεδόν 60%, τονίζει την σημασία των ευρωπαϊκών προτύπων ποιότητας και ασφάλειας, με την πλειοψηφία να είναι ενήμερη ότι οι πλατφόρμες αυτές συχνά δεν τηρούν αυτά τα κριτήρια.
Στην περίπτωση που υπάρξουν αυξήσεις τιμών, σχεδόν το 40% των χρηστών προτίθεται να διακόψει τις αγορές από αυτούς τους ιστότοπους, ενώ περίπου 33% των καταναλωτών φαίνονται θετικοί στην επιβολή τέλους ανά παραγγελία.
Η αναγνώριση της προέλευσης προϊόντων όπως το Temu και το Shein είναι υψηλή, αν και η γνώση για άλλες πλατφόρμες, όπως η Trendyol και η Aliexpress, είναι περιορισμένη. Περίπου οι μισοί χρήστες ψάχνουν πληροφορίες πριν από τις αγορές τους, με κύριες πηγές ενημέρωσης το Google, τις κριτικές και τις διαδικτυακές κοινότητες.
Αναφορικά με την ελληνική αγορά, παρατηρείται σημαντική διείσδυση των πλατφορμών εκτός ΕΕ, κυρίως λόγω σχετικών χαμηλών τιμών και ισχυρής παρουσίας στα social media. Ωστόσο, οι καταναλωτές εξακολουθούν να εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες γύρω από την ποιότητα, την ασφάλεια των συναλλαγών και την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Κώστας Γεράρδος, τόνισε: «Τα ευρήματα της έρευνας καταγράφουν με ποσοτικούς όρους αυτό που στο λιανεμπόριο βιώνουμε ήδη ως δομική στρέβλωση: τη διαμόρφωση ενός παράλληλου εμπορίου». Προσέθεσε επίσης ότι απαιτούνται ρυθμιστικές παρεμβάσεις προκειμένου να διασφαλιστούν ίσοι κανόνες για όλους και να προστατευτεί η βιωσιμότητα του ευρωπαϊκού λιανεμπορίου.
Για περισσότερες ειδήσεις, επισκεφθείτε το Πρώτο Θέμα.