Η διείσδυση των κινέζικων κολοσσών, Shein και Temu, στην ελληνική αγορά έχει εξελιχθεί σε ένα φαινόμενο που δεν αφορά μόνο τη νεολαία, αλλά έχει σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Με τις συνεχείς διαφημίσεις τους στα social media, οι πλατφόρμες αυτές κερδίζουν σημαντικό μερίδιο από το ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ ταυτόχρονα προκαλούν ανεπανόρθωτες ζημιές στους εγχώριους επιχειρηματίες και οδηγούν σε σοβαρές απώλειες εσόδων για το Δημόσιο. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), οι ζημιές φτάνουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε απώλειες και χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Για το 2025, προβλέπεται αύξηση του τζίρου των Shein και Temu κατά 50%, αποδεικνύοντας τη δημοφιλία τους στους νέους Έλληνες καταναλωτές. Παρόλα αυτά, αυτή η τάση συνοδεύεται από σημαντικές απώλειες στο Δημόσιο, με σοβαρές επιπτώσεις στις κρατικές εισπράξεις και απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας κάθε χρόνο.
Η αποδοτικότητα των διαφημίσεων στα social media, και ιδιαίτερα στο TikTok, ώθησε τους δύο κολοσσούς σε δυναμική ανάπτυξη, ενώ την ίδια στιγμή επιβαρύνει την ελληνική οικονομία. Μόνο το 2024, οι Έλληνες καταναλωτές δαπάνησαν για αγορές από Shein και Temu ποσά που φτάνουν τα 529 έως 627 εκατομμύρια ευρώ, αποτελώντας το 17,6% με 20,9% των ηλεκτρονικών συναλλαγών της χώρας.
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, το 2024 οι απώλειες σε φορολογικά έσοδα εκτιμώνται σε 11,6 έως 13,8 εκατομμύρια ευρώ, με τα συνολικά ποσά απωλειών να ανέρχονται σε 105,7 έως 114,8 εκατομμύρια ευρώ. Οι θέσεις εργασίας που χάθηκαν κυμαίνονται από 4.725 έως 5.601.
Η συνολική ζημιά για την ελληνική οικονομία το 2024 υπολογίζεται στα 188,1 έως 204 εκατομμύρια ευρώ, προσδιορίζοντας μια επικίνδυνη κατάσταση για το μέλλον του εμπορίου. Η χώρα μας είναι στην 8η θέση στην Ευρώπη για αγορές από το Temu και στην 4η θέση από την Shein, γεγονός που μειώνει τη βιωσιμότητα της τοπικής αγοράς.
Ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος της ΕΣΕΕ, επισημαίνει ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα. Ζητάει εξίσωση των κανόνων, σημειώνοντας ότι το καθεστώς απαλλαγής για δέματα έως 150 ευρώ μειώνει την ανταγωνιστικότητα των Ελλήνων εμπόρων.
Η ΕΣΕΕ προτείνει την κατάργηση του καθεστώτος αυτής της απαλλαγής έως το 2026 και την επιβολή νέων χρεώσεων καθώς και την ανάπτυξη ελέγχων για μικροδέματα.
Το 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ στη διαφημιστική δαπάνη των Shein και Temu στην Ευρώπη, έγινε προσέκτης λόγω της κατάργησης του καθεστώτος de minimis στις ΗΠΑ και οι συνέπειες της κατάστασης γίνονται ολοένα και πιο ανησυχητικές για τον κλάδο.
Διαβάστε ακόμη
Google: Πρόστιμο 425 εκατ. για παραβίαση ιδιωτικότητας σε smartphones
ΔΑΑ: 22,71 εκατ. επιβάτες στο 8μηνο – Αύξηση κατά 6,8% (πίνακες)
Πρόστιμα $8,3 εκατ. σε μεγάλες τράπεζες για παραβάσεις συμμόρφωσης – Στο στόχαστρο Citigroup και UBS
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα.