
Θετική αλλαγή αναμένεται στον τομέα της ψηφιακής διαφάνειας για τους καταναλωτές, καθώς το Υπουργείο Ανάπτυξης ξεκινά έναν εκσυγχρονισμό της πλατφόρμας e-Καταναλωτής. Ο Υπουργός Τάκης Θεοδωρικάκος έχει ζητήσει ριζικές τροποποιήσεις για να μεταμορφωθεί η πλατφόρμα σε ένα χρήσιμο εργαλείο ενημέρωσης και σύγκρισης.
Η επανασχεδιασμένη έκδοση του e-Καταναλωτή αναμένεται να είναι διαθέσιμη σε διάστημα έξι έως επτά μηνών, με σκοπό να λειτουργήσει ως ένα εκσυγχρονισμένο “ραντάρ τιμών”, επεκτείνοντας τη συγκριτική δυνατότητα και σε διεθνές επίπεδο.
Μια από τις πιο αναμενόμενες καινοτομίες θα είναι η Δυνατότητα σύγκρισης τιμών με προϊόντα από το εξωτερικό. Αυτή η λειτουργία, μέχρι σήμερα, απαιτούσε χρονοβόρα έρευνα από την πλευρά του καταναλωτή. Με την νέα πλατφόρμα, οι χρήστες θα μπορούν να συγκρίνουν τιμές μεταξύ ελληνικών και ξένων αλυσίδων άμεσα από το κινητό ή τον υπολογιστή τους, χωρίς να εξαρτώνται από τρίτους φορείς όπως το ΙΕΛΚΑ.
Αυτή η καινοτομία προσδοκά να ενισχύσει τη διαφάνεια και να ενημερώσει τους πολίτες αν πληρώνουν περισσότερα από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους για παρόμοια προϊόντα.
Επιπλέον, το υπουργείο επιδιώκει να συμπεριλάβει στο e-Καταναλωτή και τις τιμές από μικρότερες επιχειρήσεις, επιδιώκοντας να βελτιώσει τον ανταγωνισμό και να προσφέρει περισσότερη ορατότητα σε τοπικά καταστήματα, που συχνά διαθέτουν χαμηλότερες τιμές αλλά δεν είναι εγγεγραμμένα στην πλατφόρμα.
Ο Θεοδωρικάκος δήλωσε ότι «η πραγματική αγορά πρέπει να αποτυπώνεται στο σύνολό της» και οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν όλες τις επιλογές τους προτού προχωρήσουν σε αγορές.
Αλλαγές θα υπάρξουν και στα σούπερ μάρκετ: από τον Νοέμβριο ή τις αρχές Δεκεμβρίου, οι ετικέτες τιμών θα περιλαμβάνουν και την αρχική τιμή παραγωγής, ξεκινώντας από τα νωπά προϊόντα.
Με αυτή τη νέα προσέγγιση, οι καταναλωτές θα μπορούν να παρακολουθούν τη διαδρομή της τιμής από το χωράφι μέχρι το ράφι, εντοπίζοντας φαινόμενα υπερκοστολόγησης ή ανατιμήσεων. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου θα παρακολουθούν τις διακυμάνσεις και θα αναφέρονται οι αρχικές τιμές όπου απαιτείται.
Το νέο νομοσχέδιο, το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 11 Νοεμβρίου, περιλαμβάνει και την κατάργηση του “καλαθιού του νοικοκυριού”, ενός μέτρου που εισήχθη κατά την περίοδο υψηλού πληθωρισμού.
Η πολιτική ηγεσία κρίνει ότι δεν είναι πια απαραίτητο, καθώς οι ίδιοι οι προμηθευτές έχουν αναλάβει πρωτοβουλία μείωσης τιμών σε 2.300 προϊόντα. Η στρατηγική αναθεώρηση εστιάζει σε μόνιμους ελέγχους παρά σε έκτακτες παρεμβάσεις.
Η ανίχνευση του e-Καταναλωτή σηματοδοτεί μια ευρύτερη κίνηση προς την ψηφιακή διαφάνεια στην αγορά. Όπως σημειώνει υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου, «η γνώση είναι δύναμη — και ο σκοπός είναι να την έχει ο καταναλωτής στο χέρι του».
Η νέα πλατφόρμα υπόσχεται να μετατρέψει τον απλό αγοραστή σε έναν ενημερωμένο πολίτη, που μπορεί να συγκρίνει και να επιλέγει με μεγαλύτερη δικαιοσύνη.
Διαβάστε επίσης
Θερμά νοικοκυριά, δροσερά δάνεια: Το νέο στοίχημα της ΕΕ
Wood & Company: Γιατί η Ελλάδα ξεχωρίζει και το 2026 στις αγορές – Ποιες μετοχές επιλέγει
Γιατί όλοι φορούν αυτές τις πολύχρωμες ελαστικές ταινίες όταν γυμνάζονται;
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα