Στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, παρατηρείται έντονη αύξηση των επενδύσεων σε φωτοβολταϊκά συστήματα, που ενσωματώνονται σε υποδομές όπως αεροδρόμια, λιμάνια και αυτοκινητόδρομοι. Η περιοχή προσαρμόζεται στην παγκόσμια τάση που συνδυάζει ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με διάφορες υποδομές, ανοίγοντας νέους δρόμους για επενδύσεις από ενεργειακούς και κατασκευαστικούς κολοσσούς.
Στην πρώτη γραμμή αυτού του οικολογικού εγχειρήματος βρίσκονται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα και το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, τα οποία επιδιώκουν να επιτύχουν ενεργειακή αυτονομία και να περιορίσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή ενός τρίτου φωτοβολταϊκού σταθμού, ισχύος 35 MW, που θα συνοδεύεται από έναν ενεργειακό αποθηκευτικό χώρο (μπαταρία) 82 MWh, με συνολικό κόστος 50 εκατ. ευρώ. Με τους ήδη λειτουργούντες σταθμούς 8 MW και 16 MW, οι δύο τρίτοι των ενεργειακών αναγκών του ΔΑΑ προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές. Με την ολοκλήρωση της νέας μονάδας, το αεροδρόμιο θα καλύπτει πλήρως τις ενεργειακές του ανάγκες από ΑΠΕ, με την περίσσεια ενέργειας να διοχετεύεται στο εθνικό δίκτυο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για αυτοπαραγωγούς.
Σημαντική πρόοδο επίσης σημειώνει και το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, όπου ο διαχειριστής του σχεδιάζει να ολοκληρώσει φέτος ένα φωτοβολταϊκό πάρκο σχεδόν 200 MW, το οποίο αναμένεται να καλύψει όλα τα ενεργειακά του έξοδα από ΑΠΕ μέχρι το 2030. Το έργο υπολογίζεται ότι θα παράγει περίπου 340 GWh το χρόνο, με συνολικό κόστος 212 εκατ. ευρώ. Επίσης, στην πόλη Ντάλαμαν, λειτουργεί το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο στον κόσμο σε αεροδρόμιο, ισχύος 8,3 MW, καλύπτοντας πάνω από το 55% της ενεργειακής του κατανάλωσης. Περιφερειακά αεροδρόμια, όπως αυτά του Μποντρουμ και της Σμύρνης, ετοιμάζουν επίσης μικρής κλίμακας επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά, με τη συνεργασία της TAV Airports Holding.
Η Vinci είναι ένας από τους κυριότερους παίκτες στην ανάπτυξη φωτοβολταϊκών έργων στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένης μιας εγκατάστασης 1 MW στο διεθνές αεροδρόμιο Nikola Tesla του Βελιγραδίου. Ο γαλλικός κολοσσός προχωρά παράλληλα σε φωτοβολταϊκά έργα σε αυτοκινητόδρομους στην Ελλάδα, επενδύοντας μέσω της θυγατρικής Sunmind σε εγκαταστάσεις ισχύος 9 MW που θα υποστηρίξουν την «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου» στον άξονα Μαλιακός–Κλειδί. Στις αρχές Ιουλίου, παρουσίασε επίσης σχέδιο για εγκατάσταση 19 φωτοβολταϊκών μονάδων συνολικής ισχύος 10 MW πάνω στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών–Πατρών–Πύργου, με στόχο να καλύψουν ολοκληρωτικά τις ενεργειακές ανάγκες του έργου.
Η περιορισμένη χρήση εναλλακτικών για τις περιοχές γύρω από υποδομές, όπως αυτοκινητόδρομοι και σιδηρόδρομοι, καθιστά την τεχνολογία αυτή πανευρεώς εφαρμοστέα, ενώ παρόμοιες μειώσεις του περιβαλλοντικού αποτυπώματος παρατηρούνται και σε λιμάνια και αεροδρόμια.
Από την άλλη, το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αυλώνας στην Αλβανία θα περιλαμβάνει φωτοβολταϊκά πάνελ ισχύος 5,2 MW, με την κατασκευή και χρηματοδότηση να ανατίθεται σε κοινοπραξία υπό την Mabco Constructions, μέλος του Mabetex Group.
Στην Κροατία, το αεροδρόμιο του Ζάγκρεμπ έχει ήδη εγκαταστήσει φωτοβολταϊκό σταθμό 250 kW και προγραμματίζει την επέκτασή του. Παράλληλα, έχει στραφεί πλήρως σε ανανεώσιμες πηγές, αξιοποιώντας ηλιακή ενέργεια για θέρμανση νερού και σχεδιάζοντας την αντικατάσταση των ντίζελ με υδρογόνο. Το αεροδρόμιο του Ντουμπρόβνικ προγραμματίζει επίσης εγκατάσταση σαφώς μεγαλύτερης κλίμακας φωτοβολταϊκού.
Στη Ρουμανία, το διεθνές αεροδρόμιο στο Ιάσιο επεκτείνει το φωτοβολταϊκό του πάρκο, προσθέτοντας μονάδες ισχύος 5 MW και 2 MW αντίστοιχα. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της ΕΕ και θα καλύψει σημαντικό ποσοστό της ενεργειακής κατανάλωσης του αεροδρομίου.
Στην Κύπρο, η Hermes Airports έχει εγκαταστήσει δύο φωτοβολταϊκά πάρκα, συνολικής ισχύος 4,6 MW, στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, καλύπτοντας σημαντικό ποσοστό των ενεργειακών αναγκών τους.
Η μόδα των φωτοβολταϊκών επενδύσεων έχει αρχίσει να εξαπλώνεται και στα λιμάνια. Στο λιμάνι του Πειραιά έχει ήδη αναγερθεί φωτοβολταϊκή μονάδα 430 kWh που εξασφαλίζει την παροχή πράσινης ενέργειας. Επιπλέον, το λιμάνι του Βόλου προχωρά σε εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων αυτοπαραγωγής, με ετήσια παραγωγή 2 GWh να αναμένεται. Η Σλοβενία επίσης δεν μένει πίσω, με φωτοβολταϊκά σε κτίρια λιμανιών και πιλοτικά έργα που περνούν στη θάλασσα.
Διαβάστε επίσης