«Η στιγμή ήταν πολύ συγκινητική», είπε η Αθηνά Σχοινά, η δασκάλα του μονοθέσιου σχολείου, η οποία έχει ρίζες από τη Λέρο και τα τελευταία δύο χρόνια υπηρέτησε σαν αναπληρώτρια στην Κάλυμνο. «Η ζωή στην Κάλυμνο έχει έντονη κίνηση, αλλά τον χειμώνα το κλίμα αλλάζει ριζικά. Στην Ψέριμο, μόλις 25 άτομα παραμένουν το χειμώνα και σχεδόν όλα είναι κλειστά» πρόσθεσε.
Η Αθηνά Σχοινά έχει αναλάβει μόνιμα φέτος το σχολείο και εξέφρασε την ευτυχία της για την τοποθέτησή της, που αποτέλεσε έκπληξη: «Όταν το έμαθα, ένιωσα σοκ. Ήταν μια απροσδόκητη εμπειρία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η εκπαιδευτικός υπογράμμισε την ενέργεια και την διάθεση των δύο πρωτάκια, τα οποία αισθάνονται ήδη σαν οικογένεια μαζί της, ενώ επισημαίνει πόσο σημαντικό είναι να στηριχθεί το νησί και να αναμορφωθεί η τοπική κοινότητα. «Έχω δύο πρωτάκια που είναι γεμάτα όρεξη να μάθουν. Με έκανε να νιώσω ότι είναι ήρωες, που επιμένουν να κάνουν το νησί ζωντανό. Ο δήμος και η πολιτεία χρειάζεται να ενισχύσουν αυτή την προσπάθεια», δήλωσε.
Προγραμματίζει την επιτυχία της παρουσίας της στην Ψέριμο με στόχο να μεταδώσει την αγάπη για το σχολείο στα παιδιά, ελπίζοντας να μείνει μία όμορφη ανάμνηση στο μυαλό τους. «Θα προσπαθήσω να κάνω τον καλύτερο δυνατό ρόλο και να συμβάλω στην πορεία τους», είπε.
Οι προκλήσεις της καθημερινότητας όμως είναι πολλές. Ο χειμώνας σε ένα απομονωμένο νησί μπορεί να είναι δύσκολος για τους νέους εκπαιδευτικούς. «Είναι ιδιαιτέρα προκλητική η απομόνωση την χειμερινή περίοδο και γι’ αυτό διασφαλίζουμε τακτική επικοινωνία μεταξύ των δασκάλων», σημείωσε ο Χαράλαμπος Ψαράς, αναπληρωτής Περιφερειακός Διευθυντής Νοτίου Αιγαίου.
Το κλειδί για την επιτυχία τους είναι η ανθεκτικότητα, όπως υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι η υπηρεσία θα είναι πάντα στο πλευρό των εκπαιδευτικών για να τους στηρίζει σε δύσκολες στιγμές.
Ο Ψαράς χαρακτήρισε τη νέα εποχή του δημοτικού σχολείου στην Ψέριμο ως «ιστορικό γεγονός», επισημαίνοντας την παρουσία πέντε παιδιών στη σχολική κοινότητα, τρία στο νηπιαγωγείο και δύο στο δημοτικό. «Ελπίζουμε οι οικογένειες να παραμείνουν στο νησί και να μπορούμε στο μέλλον να λειτουργήσουμε και γυμνάσιο», είπε. Υπογράμμισε τη σημασία των σχολείων για την αίσθηση ασφάλειας στην τοπική κοινωνία, σημειώνοντας την επιστροφή ιατρικής υποστήριξης στο νησί, γεγονός που ενισχύει την προοπτική της κατοίκησης στο νησί.
Σε άλλα δυσπρόσιτα νησιά των Δωδεκανήσων, όπως η Τέλενδο και το Αγαθονήσι, οι σχολικές κοινότητες είναι επίσης μικρές αλλά ουσιαστικές. Στην Κάρπαθο, στο Διαφάνι λειτούργει το νηπιαγωγείο και το δημοτικό, ενώ στον Όλυμπο, το γυμνάσιο με λυκειακές τάξεις διασφαλίζει τη συνέχιση της εκπαίδευσης.
«Διατηρούμε με υπερηφάνεια αυτά τα σχολεία», ανέφερε ο κ. Ψαράς, «γιατί η γνώση φωτίζει το μέλλον των κοινοτήτων. Συνέχεια θα αγωνιζόμαστε γι’ αυτό. Και η παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας σε σχετική εκδήλωση είναι μια αναγνώριση της σημασίας αυτής της προσπάθειας από την Πολιτεία».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτογραφίες: kalymnos-news.gr