free counter Diesel: Η σταδιακή απομάκρυνση από τα πρατήρια μέχρι το 2030 | Briefly.gr

Diesel: Η σταδιακή απομάκρυνση από τα πρατήρια μέχρι το 2030

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ8 Σεπτεμβρίου, 2025

Ήρθε η ώρα να αποχαιρετήσουμε το diesel

Η εποχή της εξάρτησης από το πετρέλαιο φαίνεται να πλησιάζει στο τέλος της, καθώς οι προβλέψεις δείχνουν ότι, τα επόμενα χρόνια, η διαθεσιμότητα του diesel στα πρατήρια θα είναι όλο και πιο περιορισμένη.

Το diesel υπήρξε αναμφισβήτητα ένα από τα πιο δημοφιλή καύσιμα, κυρίως για τη χαμηλή κατανάλωσή του, την υψηλή ροπή του στις χαμηλές στροφές και τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής των κινητήρων. Ωστόσο, η νέα εποχή της βιώσιμης κινητικότητας φέρνει το πετρέλαιο στο περιθώριο.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E) προειδοποιεί ότι η πτώση της ζήτησης για πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα οδηγεί σε συνθήκες που θα μπορούσαν να κάνουν το καύσιμο σχεδόν ανύπαρκτο στην αγορά μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2030. Με την πτώση της ζήτησης, η διατήρηση του diesel στα πρατήρια θα καταστεί μη βιώσιμη, καθιστώντας την εμπορική του διάθεση ασύμφορη.

Τα δεδομένα από έρευνες είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με μελέτη της ADAC, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν περιορίσει σημαντικά τα μοντέλα με κινητήρες diesel. Στις αρχές του 2000, σχεδόν το 50% των νέων οχημάτων λειτουργούσε με diesel, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό έχει κατέλθει στο 20%. Ειδικότερα, τα στοιχεία της ADAC δείχνουν ότι η προσφορά μοντέλων diesel έχει μειωθεί κατά πάνω από 50% από το 2015 μέχρι το 2025. Στην κατηγορία των μικρών και compact αυτοκινήτων, οι diesel εκδόσεις σχεδόν δεν υπάρχουν πια, εν αντιθέσει με τη μεσαία κατηγορία, όπου οι επιλογές έχουν περιοριστεί σε σημαντικό βαθμό. Αντίθετα, στα ανώτερα και πολυτελή μοντέλα η μείωση είναι πιο ήπια, ενώ στα minibus παρατηρείται μικρή αύξηση.

Παράλληλα, οι στατιστικές των ταξινομήσεων επιβεβαιώνουν τη στροφή των καταναλωτών. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Μεταφορών Γερμανίας, τον περασμένο Αύγουστο, από τις 207.229 νέες ταξινομήσεις, τα υβριδικά οχήματα εκπροσώπησαν το 39,8%, τα ηλεκτρικά το 19%, τα βενζινοκίνητα το 27,6% και τα diesel μόλις το 13,1%.

Στην Ελλάδα, η πτώση είναι εξίσου εντυπωσιακή: το πρώτο επτάμηνο του 2015, οι ταξινομήσεις diesel είχαν μερίδιο 61%, που φέτος περιορίζεται στο 4,1%, καταγράφοντας πτώση μεγαλύτερη από 85% σε μια δεκαετία.

Η ADAC σημειώνει ότι ο ρόλος του diesel έχει εξελιχθεί σημαντικά. Η παλιά αντίληψη πως το diesel είναι συμφέρον μόνο για οχήματα που διανύουν πάνω από 15.000 χιλιόμετρα ετησίως δεν ισχύει σε κάθε περίπτωση. Η επιλογή του μοντέλου και ο τρόπος χρήσης καθορίζουν την οικονομία καυσίμου, ενώ σε περιβαλλοντικό επίπεδο δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι το diesel υπολείπεται άλλων τύπων καυσίμου.

Διαβάστε επίσης

  • Όλα τα νέα μέτρα για ελεύθερους επαγγελματίες, νέους και συνταξιούχους – Οι αλλαγές σε τεκμήρια και ΦΠΑ στα ακριτικά νησιά
  • Το ταξίδι ζωής των 7 ηπείρων σε 29 ημέρες
  • Optiver: Ο ολλανδικός κολοσσός αξίας $17 δισ. που βάζει στο στόχαστρο τη Wall Street

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα.

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...