
Οι έλληνες καταναλωτές θα κληθούν να αντιμετωπίσουν αύξηση στις τιμές των προϊόντων που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε., καθώς οι δασμολογικοί κανονισμοί αναμένεται να αλλάξουν ριζικά στο άμεσο μέλλον. Από το 2026, τα μικροδέματα δεν θα εξαιρούνται πλέον από τους δασμούς, με το ελάχιστο πάτωμα των 150 ευρώ να καταργείται, κάτι που σημαίνει ότι σχεδόν όλες οι παραγγελίες θα επιβαρύνονται με επιπλέον δασμούς.
Αυτή η απόφαση, η οποία εδόθη μέσα από το Συμβούλιο Ecofin στις 13 Νοεμβρίου, στοχεύει στην εξάλειψη των στρεβλώσεων στην αγορά και την αναβάθμιση του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος για ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Εκτιμάται ότι οι δαπάνες των Ελλήνων καταναλωτών μπορεί να αυξηθούν κατά 15% έως 50%, ανατρέποντας τις μέχρι σήμερα συνήθειες αγορών από διαδικτυακές πλατφόρμες όπως οι Temu και Shein.
Αυτό που αναμένεται να συμβεί είναι ότι οι έλεγχοι στα τελωνεία θα γίνουν πολύ αυστηρότεροι και όλα τα εισαγόμενα μικροδέματα θα επιβαρύνονται με δασμούς, βάζοντας τέλος στη “χρυσή εποχή” των φθηνών αγορών. Από την άνοιξη του 2026, προσδιορίζεται ότι οι παραγγελίες θα γίνονται λιγότερο ελκυστικές και ίσως ασύμφορες, ειδικά όταν τα προϊόντα είναι χαμηλής αξίας.
Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές θα κληθούν όχι μόνο να πληρώσουν δασμούς, αλλά και τέλη διαχείρισης, έτσι ώστε οι πραγματικές δαπάνες για κάθε αγορά να εκτοξεύονται. Στην επόμενη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών τη 12η Δεκεμβρίου θα αποσαφηνιστούν οι λεπτομέρειες σχετικά με τους νέους κανονισμούς.
Όσον αφορά τις πολιτικές εξελίξεις πίσω από αυτή την αλλαγή, η Ελλάδα και η Γαλλία βρέθηκαν στην πρωτοκαθεδρία για την επιτάχυνση αυτών των δασμολογικών μέτρων, έχοντας τη στήριξη την Κομισιόν σε αυτό το εγχείρημα.
«Η Ελλάδα στηρίζει πλήρως την πρόταση της Επιτροπής για την κατάργηση του ελάχιστου ποσού των 150 ευρώ», δήλωσε ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, καταδεικνύοντας τη δέσμευση της χώρας να προχωρήσει γρήγορα σε αυτές τις αλλαγές.
Με τον εκσυγχρονισμό των κανονισμών, οι καταναλωτές θα εισέλθουν σε μια νέα εποχή αγορών, ενδέχεται όμως να αντιμετωπίσουν και μια σειρά από επιπρόσθετους φόρους και τέλη, εντείνοντας τις πιέσεις στη δυνατότητα τους να αξιοποιούν τις online προσφορές στο μέλλον.