
Πολλές φορές, πριν από την απογείωση των αεροπλάνων, παρατηρείται ένα ενδιαφέρον φαινόμενο: μια διαδικασία ψεκασμού με νερό, η οποία όμως δεν έχει ως προτεραιότητα την καθαριότητα.
Πολλοί επιβάτες ίσως έχουν αναρωτηθεί γιατί τα αεροσκάφη δέχονται αυτή τη “βροχή” νερού. Αν και η λογική υποδεικνύει ότι πρόκειται για έναν τελευταίο καθαρισμό, το πραγματικό κίνητρο πίσω από τον ψεκασμό είναι καθαρά τελετουργικό και συμβολικό.
Ο όρος «υδροχαιρετισμός» (water salute) αναφέρεται σε μια πανηγυρική διαδικασία όπου δύο πυροσβεστικά οχήματα μετέχουν σε έναν νερόψεκασμα προς τιμήν ενός αεροσκάφους. Αποτελεί μια παράδοση, παρόμοια με τους ναυτικούς χαιρετισμούς για τα πλοία, και χρησιμοποιείται σε ειδικές περιστάσεις για να εκφράσει σεβασμό ή να γιορτάσει σημαντικά γεγονότα.
Οι «υδροχαιρετισμοί» γίνονται για ποικίλους λόγους, με κύριο σκοπό να τιμηθεί η τελευταία πτήση ενός πιλότου ή εργαζομένου αεροδρομίου πριν από τη συνταξιοδότηση, σύμφωνα με το Simple Flying. Επιπλέον, χρησιμοποιούνται για να γιορτάσουν ορόσημα, όπως η πραγματοποίηση μιας ιστορικής πτήσης ή για να καλωσορίσουν την επιστροφή μιας Ολυμπιακής Ομάδας. Κάποιες φορές, αυτή η πρακτική έχει ως στόχο να τιμήσει το στρατιωτικό προσωπικό ή να σηματοδοτήσει την πρώτη ή τελευταία πτήση μιας αεροπορικής εταιρείας προς ένα συγκεκριμένο προορισμό.
Η παράδοση του «υδροχαιρετισμού» φαίνεται να έχει ρίζες στη ναυτιλία, όπου πυροσβεστικά πλοία δημιουργούσαν μια καμάρα νερού για τα πλοία στη παρθενική τους πλεύση. Όταν τα αεροπλάνα έγιναν κοινά, αυτή η παράδοση υιοθετήθηκε και στον κόσμο της αεροπλοΐας, όπως αναφέρει το Αεροδρόμιο Schiphol.
Σύμφωνα με το Simple Flying, υπάρχουν ανέκδοτες μαρτυρίες ότι ο πρώτος «υδροχαιρετισμός» διεξήχθη τη δεκαετία του 1990 στο Διεθνές Αεροδρόμιο Salt Lake City, προς τιμή ενός πιλότου της Delta Airlines που αποσύρθηκε.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι ο «υδροχαιρετισμός» είναι σπάνιος και δεν πρέπει να συγχέεται με την αποπάγωση (ground deicing), μια διαδικασία που περιλαμβάνει ψεκασμό αεροσκαφών με υγρά, προκειμένου να απορριφθεί ο πάγος πριν την απογείωση. Πολλοί επιβάτες ίσως έχουν ζήσει αυτή την εμπειρία ιδιαίτερα σε κρύες ημέρες, καθώς η αποπάγωση έχει σκοπό να διασφαλίσει την ομαλή πτήση.
Στον αέρα, υπάρχει και ένα άλλο φαινόμενο που μπορεί να προκαλέσει ανησυχία: ο γνωστός «μπλε πάγος». Αυτός ο πάγος γεννιέται από παγωμένα απόβλητα τουαλέτας αεροσκαφών που αποκολλούνται κατά τη διάρκεια πτήσης και μπορεί να προκαλέσουν ζημίες ή ακόμα και τραυματισμούς.
Ο όρος «μπλε πάγος» αναφέρεται σε απόβλητα που διαρρέουν από το σύστημα τουαλέτας ενός αεροπλάνου και αναμειγνύονται με μπλε απολυμαντικό, που παγώνει σε υψόμετρα όπου θερμοκρασίες μπορούν να πέσουν κάτω από –60 βαθμούς Κελσίου. Κατά την κάθοδο, ο πάγος μπορεί να διαχωριστεί και να πέσει στην επιφάνεια, συνιστώντας κίνδυνο.
Παρά την τεχνολογία των σύγχρονων συστημάτων αποβλήτων, που σχεδιάζονται να είναι ερμητικά σφραγισμένα και να υποβάλλονται σε τακτικούς ελέγχους, ενδέχεται να συμβούν μικρές διαρροές από ελαττώματα, που προκαλούνται από μικρορωγμές ή ατελείς σφραγίσεις.
Τέτοια περιστατικά είναι συχνότερα από ότι νομίζουν οι περισσότεροι, με ειδικούς της αεροπορίας από το Brookfield Aviation να τα χαρακτηρίζουν ως «ένας από τους πολύ πραγματικούς κινδύνους της σύγχρονης αεροπορικής μετακίνησης».
ΤΙ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ