Ένα από τα αρχαιότερα γεφύρια είναι το γεφύρι Μπάλτας, που βρίσκεται στο Κακοπλεύρι και χτίστηκε το 1403 για να γεφυρώσει το ρέμα Κακοπλευρίτης. Έχοντας περισσότερους από 600 χρόνια ύπαρξης, εξυπηρέτησε τη στήριξη της επικοινωνίας προς την Καλαμπάκα, αποκαλύπτοντας την τεχνική απόδειξη της εποχής που μαρτυρά την ανάγκη της ανάπτυξης του θεσσαλικού κάμπου.
Στην ίδια περιοχή, το γεφύρι του Ντελή προσφέρει ακόμα μία ξεχωριστή ιστορία. Κατασκευασμένο το 1860, γεφυρώνει τον ποταμό Μπουτζά, ενώ γύρω από το “χορηγό” του υπάρχουν δύο ερμηνείες: είτε πρόκειται για τον Τούρκο πασά Ντελή, είτε για έναν τοπικό αρματολό. Το μονότοξο σχέδιο του, με ημικυκλικό τόξο, είναι φτιαγμένο από υλικά της περιοχής και ανάγεται σε περίοδο σπουδαίας αρχιτεκτονικής.
Ακολουθεί η γέφυρα Ψύρρα, που επιβλητικά ανέρχεται πάνω από τον ποταμό Ίωνα και κατασκευάστηκε το 1790. Αυτή η μονότοξο κατασκευή αποτελεί σημαντικό τμήμα του παλαιού οδικού δικτύου, που ένωνε τις ορεινές περιοχές με τα πεδινά.
Στην Ανθούσα Ασπροποτάμου, το γεφύρι Μίχου, κατασκευασμένο το 1799, χαρακτηρίζεται ως σημαντικό πέρασμα στην μουλαρόστρατα που ένωνε τα χωριά του Ασπροποτάμου με τα Τζουμέρκα. Με μήκος 12,5 μέτρα, είχε καθοριστική λειτουργία στην εμπορική μεταφορά.
Δίπλα στον Ξηροκάμπο, το γεφύρι των Βακαρετσιών, αν και λιγότερο γνωστό, διατηρεί την παραδοσιακή του μορφή και συνεχίζει να εξυπηρετεί τους κατοίκους, αποδεικνύοντας τη διαχρονική σημασία του.
Το γεφύρι Γκίκα στην Κρανιά, του οποίου οι ρίζες χρονολογούνται στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, αναδεικνύεται και αυτό ως ουσιώδης κόμβος. Παρά τις ζημιές που υπέστη από την πρόσφατη κακοκαιρία «Daniel», το υπουργείο Πολιτισμού ανέλαβε την αποκατάστασή του.
Ιδιαίτερη μνεία αξίζει και η γέφυρα της Σαρακίνας, με τα επτά τόξα που την χαρακτηρίζουν, συνδέοντας τον ποταμό Πηνειό. Το συγκεκριμένο γεφύρι είναι αναγνωρίσιμο σαν πρότυπο του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού της εποχής του.
Μετά τις σοβαρές βλάβες που υπέστη το γεφύρι της Σαρακίνας λόγω της καταιγίδας Daniel, ο Δήμος Μετεώρων έχει ήδη προχωρήσει σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, προκειμένου να αξιολογηθούν οι απαιτούμενες μελέτες για την αποκατάσταση του μνημείου.
Σε δηλώσεις του, ο δήμαρχος Μετεώρων, Λευτέρης Αβραμόπουλος, επισήμανε:
«Τα πέτρινα γεφύρια του Δήμου Μετεώρων δεν είναι απλώς τεχνικά έργα του παρελθόντος. Είναι ζωντανά κομμάτια της ιστορίας μας, της ταυτότητάς μας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Αποτελούν σύμβολα σύνδεσης – όχι μόνο γεωγραφικής, αλλά και ανθρώπινης και πολιτισμικής. Ειδικά η γέφυρα της Σαρακίνας, που επλήγη σοβαρά από την κακοκαιρία “Daniel”, είναι για εμάς μνημείο εθνικής σημασίας. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, ολοκληρώνουμε τις απαραίτητες μελέτες και διεκδικούμε τη χρηματοδότηση που απαιτείται για την ανασύστασή της. Το ίδιο ισχύει και για το γεφύρι Γκίκα στην Κρανιά, όπου ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες αποκατάστασης. Ως Δημοτική Αρχή, δεσμευόμαστε να προστατεύσουμε, να αναδείξουμε και να αξιοποιήσουμε όλα τα ιστορικά γεφύρια του τόπου μας, όχι μόνο ως μνημεία του παρελθόντος, αλλά και ως πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης και της πολιτιστικής ανάτασης του Δήμου Μετεώρων. Η ανάδειξη και η διατήρηση αυτών των γεφυριών δεν είναι μόνο χρέος προς το παρελθόν, αλλά και επένδυση στο μέλλον. Η αξιοποίησή τους μέσα από ήπια τουριστικά και πολιτιστικά δίκτυα μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την ορεινή ύπαιθρο, ενώ η διατήρησή τους αποτελεί πράξη σεβασμού απέναντι στην πολιτιστική μας ταυτότητα. Γιατί για τον Δήμο Μετεώρων, τα πέτρινα γεφύρια δεν είναι απλώς μάρτυρες της Ιστορίας. Είναι η ίδια η Ιστορία.»