Εκ νέου ένταση στις πολυκατοικίες με τη νέα υποχρεωτική απογραφή και πιστοποίηση των ανελκυστήρων. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι τα έξοδα μπορεί να ξεκινήσουν από μερικές εκατοντάδες ευρώ, αλλά σε αρχαίες εγκαταστάσεις μπορούν να εκτοξευθούν σε πολλές χιλιάδες ευρώ, προκαλώντας σύγκρουση ανάμεσα στους ιδιοκτήτες και τους ενοικιαστές σχετικά με το ποιός θα καλύψει τον λογαριασμό.
Το νέο Μητρώο Ανελκυστήρων, το οποίο θεσπίστηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, περιλαμβάνει περίπου 500.000 ασανσέρ σε όλη την Ελλάδα. Η δήλωση είναι υποχρεωτική, ακόμα και για τους εκτός λειτουργίας ανελκυστήρες, στην πλατφόρμα elevator.mindev.gov.gr με κωδικούς Taxisnet. Κάθε ασανσέρ αποκτά έναν μοναδικό κωδικό (UUID) που θα τον ακολουθεί σε όλους τους ελέγχους, ασφάλιση ή μεταβίβαση ακινήτου.
Η απογραφή απαιτεί στοιχεία του ιδιοκτήτη ή διαχειριστή, διεύθυνση και ΚΑΕΚ του ακινήτου, συνοδό σταθμών, έτος εγκατάστασης, ύπαρξη σήμανσης CE, προηγούμενες πιστοποιήσεις και στοιχεία του υπεύθυνου συντηρητή. Η καταχώριση μπορεί να γίνει είτε από τον ιδιοκτήτη, είτε από τον διαχειριστή ή τον συντηρητή.
Το σημαντικό θέμα είναι το κόστος. Για έναν σύγχρονο ανελκυστήρα, η τυπική τεχνική επιθεώρηση μπορεί να κοστίσει λίγες εκατοντάδες ευρώ. Αντίθετα, σε πολυκατοικίες που χρησιμοποιούν παλιές εγκαταστάσεις, απαιτούνται πληθώρα αλλαγών σε φρένα, κινητήρες και άλλα ηλεκτρολογικά συστήματα, και το κόστος μπορεί να αγγίξει τις χιλιάδες ευρώ.
Εδώ αρχίζουν οι «εμφύλιοι».
Η ΠΟΜΙΔΑ διασαφηνίζει ότι η ευθύνη για την πιστοποίηση και την ανανέωση βαρύνει τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι απολαμβάνουν την υπεραξία του ακινήτου. Ωστόσο, αρκετοί διαχειριστές μεταφέρουν αυτά τα έξοδα στα κοινά έξοδα, ζητώντας συμβολή και από τους ενοικιαστές. Αυτή η κίνηση προκαλεί ισχυρές αντιδράσεις, καθώς οι ένοικοι δεν επιθυμούν να πληρώσουν έξοδα που δεν σχετίζονται με τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούν.
Η ασαφής ρύθμιση των κανονισμών πολυκατοικίας εντείνει την κατάσταση. Ορισμένοι ιδιοκτήτες πιστεύουν ότι τα έξοδα μοιράζονται σε όλους με αναλογία στα χιλιοστά, ενώ άλλοι ισχυρίζονται ότι αφορούν μόνο τους χρήστες του ανελκυστήρα. Οι διαχειριστές βρίσκονται σε δύσκολη θέση, αναγκασμένοι να συγκαλούν έκτακτες συνελεύσεις και να διαχειρίζονται σφοδρές αντιπαραθέσεις για την αποφυγή αδιεξόδων.
Το υπουργείο επισημαίνει ότι η διαδικασία σχετίζεται με την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής. Χωρίς πιστοποίηση, δεν είναι δυνατή η μεταβίβαση ακινήτου ή η έκδοση ασφαλιστηρίου συμβολαίου. Ακόμη και οι ανενεργοί ανελκυστήρες πρέπει να δηλωθούν. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: η συμμόρφωση είναι υποχρεωτική και δεν υπάρχει περιθώριο για απουσία.
Η διαδικασία είναι ουσιαστικά απλή. Ο συντηρητής πραγματοποιεί τον αρχικό έλεγχο, καταγράφει τις απαιτούμενες παρεμβάσεις, εκτελεί τις εργασίες και κάνε έναν τελευταίο έλεγχο πριν την καταχώριση στο Μητρώο. Ωστόσο, για πολλές πολυκατοικίες, το βάρος αυτής της διαδικασίας είναι απαγορευτικό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι είσοδοι να μετατρέπονται σε «πεδία μάχης» για το ποιος θα επωμιστεί τα κόστη και ποιος θα αποκομίσει οφέλη.
Ένα πρόσθετο ζήτημα που αναδύεται κατά τη διαδικασία είναι ότι οι ιδιοκτήτες που έχουν αναθέσει τη διαχείριση σε επαγγελματικά γραφεία, συχνά συναντούν άρνηση από αυτά να αναλάβουν την διαδικασία απογραφής. Τα γραφεία ενημερώνουν τους ιδιοκτήτες να καλέσουν Γενική Συνέλευση και να ορίσουν κάποιον που θα μεταφέρει τα στοιχεία στην πλατφόρμα. Ωστόσο, η διαδικασία δεν είναι καθόλου απλή. Απαιτείται να εντοπιστεί ο ΚΑΕΚ, να συλλεγούν πληροφορίες για το κτίριο, και να βρεθούν τα στοιχεία και το ΑΦΜ του συντηρητή του ανελκυστήρα, καθώς και πολλά άλλα δεδομένα, τα οποία προκαλούν αναστάτωση στους ενδιαφερομένους.
Διαβάστε ακόμη
Τα 20 δημοφιλέστερα ελληνικά ανδρικά ονόματα: Από τον Γεώργιο μέχρι τον Ανδρέα
Επίδομα ενοικίου: Θα περνάει από τις δηλώσεις ιδιοκτητών και τα ανείσπρακτα
PepsiCo Hellas: Το μεγάλο στοίχημα στην HORECA και το «όπλο» των Lay’s
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο Θέμα