Η Ευρώπη σημειώνει ταχύτατη πρόοδο στην παραγωγή Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (SAF), όπως επισημαίνει η Λιάνα Γούτα, Γενική Διευθύντρια της FuelsEurope, σε ανάρτηση της στο LinkedIn. Ο ρυθμός αύξησης της παραγωγής είναι εκπληκτικός, καθώς έχει δεκαπλασιαστεί μέσα σε τρία χρόνια, υποστηριζόμενος από την εγκατάσταση επτά προηγμένων βιο-διυλιστηρίων που ειδικεύονται σε ανανεώσιμα καύσιμα και σημαντικές επενδύσεις από τη βιομηχανία.
Σε σχετική ομιλία της στο συνέδριο InventU Fuel Evolution που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο, η Γούτα αναφέρθηκε στα ζητήματα που αντιμετωπίζει η βιομηχανία, ενώ τόνισε την αναγκαιότητα της συνέχειας και της συνέπειας στην πολιτική σχεδίαση. «Η δυναμική των βιολογικών SAF είναι αδιαμφισβήτητη: το επιπλέον κόστος στην τιμή έχει ήδη μειωθεί στο μισό, ενώ τεχνολογικές λύσεις, όπως η συμπαραγωγή βιομάζας, προσφέρουν άμεσες και οικονομικά αποδοτικές δυνατότητες κλιμάκωσης», υπογραμμίζει.
Παρά την εξέλιξη αυτή, η Γούτα εξέφρασε προβληματισμό για την αβεβαιότητα που επικρατεί στο πολιτικό σκηνικό, η οποία ενορχηστρώνει κατακερματισμένες ρυθμίσεις και δύσκολους στόχους, οι οποίοι αποθαρρύνουν σημαντικές επενδύσεις. Η σαφήνεια και η σταθερότητα στους κανονισμούς, αλλά και η εξασφάλιση πρώτων υλών, είναι κρίσιμα στοιχεία για τη μείωση των κινδύνων σε έργα δισεκατομμυρίων ευρώ. Σημειώνει επίσης την ανάγκη για απλοποίηση των κανόνων χρήσης πρώτων υλών και αναγνώριση της συμπαραγωγής με ανανεώσιμο υδρογόνο ως e-SAF, κάτι που θα βοηθήσει στην ταχύτερη ανάπτυξη της βιομηχανίας.
Τα Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα (SAF) είναι μια επικερδής λύση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στη σφαίρα των αερομεταφορών. Παράγονται από βιολογικές πρώτες ύλες, όπως απόβλητα και χρησιμοποιημένα έλαια, ενώ οι καινοτόμες τεχνολογίες, όπως η δέσμευση CO₂, ανοίγουν νέες προοπτικές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα SAF είναι ικανά να μειώσουν τις εκπομπές έως και 80% σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα, εξασφαλίζοντας παράλληλα συμβατότητα με υπάρχοντες κινητήρες και υποδομές, διευκολύνοντας έτσι την εφαρμογή τους.
Η Ευρώπη και οι διεθνείς αεροπορικές αγορές επενδύουν στις υποδομές παραγωγής SAF, δεδομένου ότι αποτελούν κλειδί για την επίτευξη στόχων απανθρακοποίησης έως το 2050. Αν και τα βήματα που έχουν γίνει είναι σημαντικά, προκλήσεις όπως η περιορισμένη διαθεσιμότητα πρώτων υλών και οι διαφοροποιημένοι κανονισμοί εμποδίζουν την ευρεία υιοθέτηση τους. Η σταθερότητα στο κανονιστικό πλαίσιο, οι επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και οι συνεργασίες μεταξύ κυβερνήσεων και βιομηχανιών είναι απαραίτητες για να βρεθούν τα SAF στην προμετωπίδα ενός βιώσιου μέλλοντος στις αερομεταφορές.