Η εποχή της αδιαφάνειας στις καταγγελίες φοροδιαφυγής μεγάλου πλούτου φαίνεται να παίρνει τέλος. Με πρωτοβουλία του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, ιδρύεται μια Τριμελής Επιτροπή στο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουμένων, με αποστολή να επεξεργαστεί και να αξιολογήσει σε διάστημα 10 εργάσιμων ημερών κάθε νέα καταγγελία που υποβάλλεται, είτε αυτή είναι επώνυμη είτε ανώνυμη.
Η απόφαση Πιτσιλή (Α.1116/4.8.2025) σηματοδοτεί κομβικές μεταρρυθμίσεις στους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Μέσω μιας καινούργιας μεθόδου, η καταγραφή και η αξιολόγηση των πληροφοριών από καταγγελίες θα επιτελείται ταχύτερα.
Συγκεκριμένα:
– Κάθε καταγγελία θα πρέπει να καταχωρείται στη σχετική εφαρμογή της ΑΑΔΕ εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της από οποιαδήποτε αρμόδια υπηρεσία (όπως Δ.Ο.Υ., Ελεγκτικά Κέντρα, Κ.Ε.ΜΕ.Φ. κ.ά.).
– Ακολουθεί η Τριμελής Επιτροπή που θα αξιολογεί και θα βαθμολογεί την κάθε καταγγελία σε πέντε εργάσιμες ημέρες.
– Η κατάταξη των υποθέσεων για έλεγχο θα γίνεται βάσει της βαθμολογίας που ακουλουθεί, δίνοντας προτεραιότητα στις σοβαρότερες.
Κάθε 15 ημέρες, η ΑΑΔΕ θα διενεργεί εσωτερικούς ελέγχους για να διασφαλίσει ότι οι καταγγελίες εξετάζονται εντός των καθορισμένων χρονικών πλαισίων.
Το νέο σύστημα, που εισάγει αυστηρές προθεσμίες, επιδιώκει να καταργήσει την «ροσσί».
Η ΑΑΔΕ στοχεύει να μετατρέψει τις καταγγελίες σε έναν ισχυρό σύμμαχο κατά της φοροδιαφυγής, βασιζόμενη στη γρήγορη αξιολόγηση των στοιχείων, καθώς οι περισσότερες χρήσιμες πληροφορίες είναι πιο αποτελεσματικές όταν είναι επικαιροποιημένες.
Πολλές από τις πιο αξιόπιστες πληροφορίες προέρχονται από πρώην συνεργάτες ανθρώπων που ελέγχονται, αν και αυτό δεν σημαίνει ότι όλες οι καταγγελίες είναι απαραίτητα γνήσιες.
Ωστόσο, κανένα σχόλιο δεν θα παραμείνει ανεκμετάλλευτο, καθώς το νέο σύστημα εξασφαλίζει ότι κάθε καταγγελία θα αξιολογείται.
Οι κατευθυντήριες αρχές επισημαίνουν: Η απόφαση Πιτσιλή θέτει κριτήρια για την κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση των καταγγελιών. Η διαδικασία περιλαμβάνει και ένα σύστημα βαθμολόγησης από 0 έως 4, ανάλογα με την αξιοπιστία των πληροφοριών.
Αυτή η βαθμολόγηση είναι στρατηγική και διακρίνει τις περιπτώσεις που χρήζουν άμεσης διερεύνησης από εκείνες που θεωρούνται αβάσιμες. Καταγγελίες με βαθμολογία 0 απορρίπτονται, ενώ βαθμολογίες 3 ή 4 σημαίνουν ‘εξαιρετικά επείγουσες’ υποθέσεις που απαιτούν άμεση προσοχή. Έτσι, η ΑΑΔΕ μπορεί να καταμερίζει τους πόρους της πιο αποδοτικά.
Ο μεγάλος στόχος της ΑΑΔΕ είναι η αποτελεσματική αξιοποίηση των καταγγελιών για τον εντοπισμό φορολογούμενων μεγάλου πλούτου. Η εστίαση σε αυτή την ομάδα δεν είναι συμπτωματική, καθώς οι έλεγχοι σε πάνω από 6.000 υποθέσεις αυτού του τύπου το πρώτο πεντάμηνο του έτους είχαν ως αποτέλεσμα πρόστιμα 26,4 εκατ. ευρώ και μηνυτήριες αναφορές κατά 21 ατόμων. Αυτό καταδεικνύει τη σημασία της σωστής αξιολόγησης των καταγγελιών στην αποκάλυψη σοβαρών υποθέσεων φοροδιαφυγής.
Η ψηφιακή πλατφόρμα «Καταγγελίες Πολιτών» έχει να επιδείξει πάνω από 40.000 υποθέσεις από τον Οκτώβριο του 2023, κάτι που δείχνει την εμπιστοσύνη του κοινού, καθώς και το μεγάλο όγκο πληροφοριών που διατίθεται στην ΑΑΔΕ. Αυτές οι καταγγελίες που πριν βρίσκονταν σε αταξία τώρα συστηματοποιούνται και εντάσσονται σε ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ανάλυσης κινδύνου.
Διαβάστε επίσης:
Ενέργεια: 64% ενέργεια από ΑΠΕ και θυελλώδεις άνεμοι έριξαν το ρεύμα κάτω από το μηδέν το Σαββατοκύριακο
Τράπεζες: Οριστικό τέλος στις υψηλές προμήθειες – Τι ισχύει από σήμερα στα ΑΤΜ
Metlen: Ιστορική εισαγωγή στο LSE με τη σφραγίδα των Clifford Chance και Latham & Watkins
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα