Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, εξέφρασε τις ανησυχίες του σχετικά με τις συνέπειες του καύσωνα στην εμπορική δραστηριότητα κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, κατά τη διάρκεια της εμφάνισής του στην ΕΡΤ. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι υψηλές θερμοκρασίες έχουν βλαπτική επίδραση στη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, με σημαντική πτώση στη ζήτηση και την κίνηση, ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής μεταξύ 12:00 και 18:00. Οι καταναλωτές προτιμούν να αποφεύγουν τις μετακινήσεις, ειδικά σε ανοιχτούς χώρους ή σε καταστήματα χωρίς κλιματισμό, περιορίζοντας τις αγορές τους μόνο στα απολύτως αναγκαία.
Επιπλέον, η δυσφορία που προκαλούν οι υψηλές θερμοκρασίες οδηγεί πολλούς να καθυστερούν τις προγραμματισμένες αγορές τους. Ολόκληρες οικογένειες και τουρίστες προτιμούν να παραμένουν σε δροσερές περιοχές, αποφεύγοντας να ψωνίσουν σε συγκεκριμένες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας που δεν έχουν έντονη τουριστική κίνηση. Ως συνέπεια αυτής της κατάστασης, η μείωση των πωλήσεων των φυσικών καταστημάτων ενδέχεται να φτάσει το 18%.
Ωστόσο, υπάρχουν και θετικές τάσεις ανάμεσα σε αυτήν την κρίσιμη κατάσταση. Η αύξηση των online αγορών αποδεικνύει ότι οι καταναλωτές επιλέγουν να κάνουν τις προμήθειές τους από την άνεση του σπιτιού τους, προτιμώντας παράλληλα εποχικά προϊόντα που προσφέρουν ανακούφιση από τη ζέστη, όπως είναι οι ανεμιστήρες, τα κλιματιστικά, τα μαγιό και τα ελαφριά ρούχα, τα οποία εντάσσονται στις εκπτωτικές προσφορές.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, σε προηγούμενους καύσωνες, όπως το 2021 και το 2023, παρατηρήθηκε πτώση τζίρου έως 15-20% στα φυσικά καταστήματα, κυρίως έξω από τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 10% κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου. Τα εποχικά προϊόντα είδαν μια ελαφρά αύξηση 5% στις πωλήσεις τους.
Για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις αυτής της κατάστασης, ο Βασίλης Κορκίδης προτείνει ορισμένες στρατηγικές στους εμπόρους, όπως η παράταση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων τις απογευματινές ή βραδινές ώρες, η ενίσχυση της διαδικτυακής παρουσίας με ειδικές προσφορές και η προώθηση προϊόντων που συνδέονται με τις καιρικές συνθήκες.
Αν και η γενική εικόνα της αγοράς υπό καλοκαιρινές θερμοκρασίες είναι αρνητική για τη φυσική λιανική, υπάρχει ελαφρά ενίσχυση από το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα είδη καλοκαιρινής ανάγκης. Η προσαρμογή του εμπορικού κόσμου στις ακραίες καιρικές συνθήκες αποτελεί πλέον μονόδρομο, καθώς αυτές δεν είναι πια σπάνιες, αλλά η νέα πραγματικότητα.