free counter Η πρώτη και η επιχειρηματική θέση ευθύνονται για το 36% των εκπομπών πτήσεων μεγάλων αποστάσεων | Briefly.gr

Η πρώτη και η επιχειρηματική θέση ευθύνονται για το 36% των εκπομπών πτήσεων μεγάλων αποστάσεων

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ17 Δεκεμβρίου, 2025

Μια νέα ανάλυση από το T3 Transportation Think Tank, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Greenpeace στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, αποκαλύπτει ότι οι επιβάτες πρώτης και επιχειρηματικής θέσης, αν και αποτελούν μόλις το 14% των ταξιδιωτών σε διεθνείς πτήσεις, είναι υπεύθυνοι για το 36% των συνολικών εκπομπών ρύπων. Αυτό καταδεικνύει τη σημαντική περιβαλλοντική επίπτωση των αεροπορικών ταξιδιών υψηλής κατηγορίας.

Η Greenpeace προτείνει την επιβολή ενός ελάχιστου τέλους στα εισιτήρια πτήσεων μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη, συγκεκριμένα €220 για την Business Class, €340 για την First Class και €75 για την Premium Economy. Αυτές οι χρεώσεις θα μπορούσαν να φέρουν τουλάχιστον 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο σε φορολογικά έσοδα, χωρίς να επιβαρύνουν την πλειοψηφία των πολιτών. Προτείνεται μάλιστα να χρησιμοποιηθούν αυτά τα έσοδα για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων όπως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή τα κλιματικά εισιτήρια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2022, πάνω από 19 εκατομμύρια εισιτήρια πρώτης, επιχειρηματικής και premium οικονομικής θέσης πωλήθηκαν για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων από την Ευρώπη, υποδεικνύοντας τη στροφή των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών προς τις πιο πολυτελείς υπηρεσίες, προσελκύοντας ταξιδιώτες υψηλού εισοδήματος. Εντούτοις, οι πτήσεις από αυτές τις θέσεις εκπέμπουν κατά τέσσερις έως πέντε φορές περισσότερους ρύπους ανά επιβατικό χιλιόμετρο, λόγω του αυξημένου χώρου και βάρους ανά επιβάτη.»

Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν περιορισμοί ή φόροι στην Ευρώπη για τις πολυτελείς αεροπορικές ταξιδιωτικές επιλογές, κάτι που έχει οδηγήσει τη Greenpeace να απαιτήσει την επιβολή τέτοιων μέτρων από την ΕΕ και τις κυβερνήσεις της Ευρώπης.

Ο Herwig Schuster, υπεύθυνος εκστρατείας της Greenpeace, δήλωσε: “Μόνο μία πτήση πρώτης θέσης μίας διαδρομής από τη Φρανκφούρτη στη Νέα Υόρκη προκαλεί τόσες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου όσο ένας μέσος πολίτης της ΕΕ σε έναν χρόνο. Οι πτήσεις πολυτελείας για τους λίγους έχουν σοκαριστικά υψηλό κόστος για τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Ενώ οικογένειες αναγκάζονται να επιλέξουν ανάμεσα στη θέρμανση του σπιτιού τους και στα τρόφιμα, οι αεροπορικές εταιρείες επεκτείνουν καμπίνες πολυτελείας, οι οποίες καταναλώνουν καύσιμα με πολλαπλάσια ταχύτητα από ό,τι μια θέση οικονομικής θέσης. Στην ουσία, αυτές οι πολυτελείς θέσεις επιδοτούνται από τους ίδιους τους πολίτες, μέσω φοροαπαλλαγών στα αεροπορικά καύσιμα και απαλλαγών από τον ΦΠΑ.”

Μόνο μερικές χώρες, όπως η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν ξεκινήσει να επιβάλλουν φόρους στα αεροπορικά εισιτήρια πρώτης και επιχειρηματικής θέσης, ενώ η Ισπανία, κατά τη διάρκεια της COP30, έχει εκφράσει τη στήριξή της για την εισαγωγή τέτοιων τελών μέσω της Ομάδας Εργασίας για Παγκόσμια Τέλη Αλληλεγγύης. Μια πρόσφατη ανάλυση του ολλανδικού ινστιτούτου CE Delft επισημαίνει ότι είναι νομικά εφικτό να θεσπιστούν παγκόσμια τέλη για τα αεροπορικά εισιτήρια, συμπεριλαμβανομένων των πολυτελών κατηγοριών. Ο αεροπορικός τομέας απολαμβάνει εκτεταμένες επιδοτήσεις, με κυριότερη την απουσία φόρου καυσίμων σε διεθνείς πτήσεις και την αποδοχή των εταιρειών δημόσιων συγκοινωνιών να επιβαρύνονται με φόρους και τέλη.

«Δεν είναι αποδεκτό μια μικρή ελίτ να εκτοξεύει τις εκπομπές ρύπων της, πληρώνοντας λιγότερα από αυτά που της αναλογούν, αφήνοντας τους φορολογούμενους να καλύπτουν το κόστος. Οι κυβερνήσεις πρέπει να βάλουν τέλος σε αυτήν την εξωφρενική κλιματική ανισότητα και να βεβαιωθούν ότι οι υπερπλούσιοι πληρώνουν το μερίδιό τους, ξεκινώντας με δίκαιους φόρους στις πτήσεις πολυτελείας», καταλήγει ο Herwig Schuster.

Διαβάστε ακόμη

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...