
Η πρόσφατη κατάσχεση ενός πετρελαιοφόρου από τις Ηνωμένες Πολιτείες κοντά στις ακτές της Βενεζουέλας επαναφέρει στο προσκήνιο τις παραπλανητικές τακτικές που χρησιμοποιούν τα πλοία της επισήμως αποκαλούμενης «Σκοτεινής Ναυτιλίας». Ειδικοί στον τομέα της ναυτιλιακής παρακολούθησης δηλώνουν ότι το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο χρησιμοποίησε τη συνηθισμένη αλλά εξαιρετικά παραπλανητική μέθοδο της πλαστογράφησης σήματος.
Η τακτική αυτή βασίζεται στη χειραγώγηση του αυτόματου συστήματος αναγνώρισης (AIS), το οποίο είναι υποχρεωτικό σύμφωνα με διεθνείς κανονισμούς για μεγάλα πλοία και προβάλλει μέσω ραδιοσυχνοτήτων πληροφορίες σχετικά με την τοποθεσία, την πορεία και άλλα κρίσιμα στοιχεία κάθε σκάφους. Αντί να αποκαλύπτει τις πραγματικές του συντεταγμένες, ένα πλοίο που πλαστογραφεί το AIS εκπέμπει ψευδή δεδομένα, δίνοντας την ψευδή εντύπωση ότι βρίσκεται αλλού.
Το πετρελαιοφόρο που κατασχέθηκε, με ικανότητα μεταφοράς άνω του 1,1 εκατομμυρίου βαρελιών αργού, είχε υποστεί κυρώσεις για υποτιθέμενο λαθρεμπόριο του 2022. Ενώ έπλεε με σημαία Γουιάνας κατά τη διάρκεια της επιχείρησης, η κυβέρνηση της Γουιάνας δήλωσε ότι δεν είχε εκδώσει καμία σχετική άδεια. Αν και οι αμερικανικές αρχές δεν έχουν αποκαλύψει τις συνθήκες εντοπισμού του, δεδομένα από την εταιρεία Windward, η οποία εξειδικεύεται στην ανάλυση ναυτιλιακών δεδομένων, τον συνδέουν με ένα δίκτυο παρασιτικών δεξαμενόπλοιων που διακινούν κατά παράβαση πετρέλαιο και καταφεύγουν σε πονηρές τακτικές όπως οι ψευδείς σημαίες και η πλαστογράφηση των σήματος AIS.
Όπως εξηγεί ο Matt Smith, ανώτερος αναλυτής πετρελαίου στην Kpler, η πλαστογράφηση του AIS αποτελεί εδώ και καιρό θεμελιώδες εργαλείο για το σκοτεινό στόλο, προκειμένου να αποφεύγει τους ελέγχους. Στην περίπτωση αυτή, το σήμα του δεξαμενόπλοιου ανέφερε, στα τέλη Οκτωβρίου, ότι βρισκόταν ανοιχτά της Γουιάνας, αλλά οι δορυφορικές εικόνες αποκάλυπταν την αλήθεια: το πλοίο περιφερόταν σε κοντινές περιοχές κοντά στη Βενεζουέλα.
«Έχουμε πλέον τα οπτικά δεδομένα για να γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι το πλοίο δεν βρισκόταν εκεί όπου ισχυριζόταν», τονίζει ο Smith. Οι αρχές και οι αναλυτές αξιοποιούν, πέρα από τις δορυφορικές εικόνες, και πληροφορίες από λιμενικούς πράκτορες, ναυλομεσίτες και άλλες πηγές, για την ακριβή χαρτογράφηση των κινήσεων των δεξαμενόπλοιων και των φορτίων τους.
Η TankerTrackers.com, μια εταιρεία που ασχολείται με την παρακολούθηση των διεθνών μεταφορών αργού πετρελαίου, παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία. Με την εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών οπτικής παρακολούθησης, η εταιρεία μπορεί να φωτογραφίζει και να αναγνωρίζει χιλιάδες πετρελαιοφόρα παγκοσμίως, χρησιμοποιώντας μια μοναδική «οπτική μηχανή αναζήτησης» για την άμεση αναγνώρισή τους. Σύμφωνα με τον συνιδρυτή της, Samir Madani, η σύγκριση των δορυφορικών εικόνων με τα δεδομένα του AIS επιτρέπει την άμεση αναγνώριση ανωμαλιών. Όταν οι δύο αυτές πληροφορίες δεν συμβαδίζουν, η πλαστογράφηση υποτίθεται ότι είναι σχεδόν βέβαιη.
Παρά το γεγονός ότι ορισμένα πλοία συνεχίζουν να «χάνονται» ψηφιακά, η ραγδαία πρόοδος στην τεχνολογία παρακολούθησης καθιστά αυτή τη στρατηγική ολοένα και πιο επικίνδυνη. Για την «Σκοτεινή Ναυτιλία», το παιχνίδι της απόκρυψης περιπλέκεται κάθε μέρα περισσότερο.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ