
Στο πλαίσιο του 2ου Διεθνούς Συνεδρίου με τίτλο «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο», που διοργανώνει το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ) στην Αθήνα, αναλύθηκαν οι επενδύσεις στην καινοτομία και τις πράσινες μεταβάσεις. Η συζήτηση καθοδηγήθηκε από τον δημοσιογράφο Γιάννη Παπαδογιάννη.
Ι. Παπακυρίλλου (ΕΑΤ): Ευνοϊκές χρηματοδοτήσεις για καινοτομία και πράσινη μετάβαση
Η Ισμήνη Παπακυρίλλου, διευθύνουσα σύμβουλος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ), τόνισε την σημασία της καινοτομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης, εστιάζοντας στη βελτίωση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αναφέρθηκε επίσης στη συνεργασία της ΕΑΤ με το ΤΜΕΔΕ για το Ταμείο Εγγυοδοσίας ΕΑΤ-ΤΜΕΔΕ, η οποία αποσκοπεί στην υποστήριξη του τεχνικού κλάδου.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στο Ταμείο Εγγυοδοσίας Καινοτομίας, το οποίο παρέχει τη δυνατότητα σε ΜμΕ να αποκτούν χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους, με δυνατότητα επιχορήγησης κεφαλαίου. «Εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια καινοτομίας, ο επιχειρηματίας μπορεί να επιστρέψει το 15% της επιχορήγησης. Επιπλέον, υπάρχει και η δυνατότητα επιπλέον 5% που σχετίζεται με τους κανόνες περιβάλλοντος και κοινωνικής ευθύνης», εξήγησε.
Η κα Παπακυρίλλου επεσήμανε επίσης την ανάγκη προσαρμογής των εργαλείων χρηματοδότησης σε ειδικές ανάγκες επιχειρήσεων, όπως η νησιωτικότητα, ενώ υπογράμμισε τη σημασία υποστήριξης των ΜμΕ ώστε να ανταγωνίζονται στις απαιτήσεις των κριτηρίων ESG. «Στόχος μας είναι, σε συνεργασία με το τραπεζικό σύστημα, να βρούμε εργαλεία που θα μπορούσαν να διευκολύνουν την πιστοληπτική διαδικασία», πρόσθεσε.
Η ΕΑΤ έχει ήδη διαθέσει την πλατφόρμα ESG Tracker, που έχει επιτρέψει σε περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις να αυτοαξιολογηθούν. «Γνωρίζουμε ότι το περιβαλλοντικό κομμάτι δυσκολεύει πολλές ΜμΕ. Πρέπει να ληφθούν υπόψη οι περιορισμένες υποδομές που διαθέτουν», επισήμανε, προσδιορίζοντας συνεπώς τη θετική στροφή προς την εκπαίδευση και τη συμμετοχή γυναικών.
Η κα Παπακυρίλλου ανέφερε ότι επόμενος στόχος θα είναι η δημιουργία του Carbon Tracker, ένα εργαλείο που θα διευκολύνει τις ΜμΕ να μετρούν τις εκπομπές ρύπων τους.
Π. Σταμπουλίδης (Υπερταμείο): 14 δισεκατομμύρια η συνεισφορά του Υπερταμείου στην εθνική οικονομία για το 2025
Ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου (Growthfund), ανακοίνωσε πως η συνολική συνεισφορά του Υπερταμείου στην ελληνική οικονομία το 2025 αναμένεται να φτάσει τα 14 δισεκατομμύρια ευρώ. Διαβεβαίωσε ότι το 2026 το πρόγραμμα “Pharos” θα σηματοδοτήσει την είσοδό τους στον τομέα της τεχνολογίας, με την κατασκευή ενός από τα πρώτα AI Factory στην Ευρώπη στην Ελλάδα.
«Επιθυμούμε να δελεάσουμε επενδυτές από το εξωτερικό ώστε η χώρα μας να εξελιχθεί σε παραγωγό τεχνολογίας και όχι απλώς καταναλωτή», είπε και υπογράμμισε ότι το νέο Ελληνικό Ταμείο Καινοτομίας και Υποδομών στοχεύει στη διαφοροποίηση του αρχικού κεφαλαίου των 350 εκατ. ευρώ μέσω ιδιωτικών επενδύσεων.
Ο κ. Σταμπουλίδης υπογράμμισε επίσης την ανάγκη για ρεαλιστικό σχεδιασμό και πολιτική ωριμότητα. «Σήμερα λείπει η διαχρονική συνυπευθυνότητα για να πετύχουμε μεγάλους εθνικούς στόχους. Αν είχαμε ώριμες μελέτες από δήμους και περιφέρειες, θα αποφεύγαμε τώρα τις καθυστερήσεις στο Ταμείο Ανάκαμψης», πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στην κατάσταση των υποδομών, δήλωσε ότι αν υπήρχε σοβαρός προγραμματισμός, θα ήταν περιττά τα ποσά που απαιτούνται σήμερα για αναβάθμιση έργων όπως το ΟΑΚΑ.
Διατυπώνοντας τη θέση ότι τα έργα της Ε.Ε. είναι… πιο αργά από την καθυστέρηση, υπογράμμισε την ανάγκη επιταχυνόμενων διαδικασιών για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Αξιολόγησε ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2026 ο αριθμός των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας που θα ανακαινιστούν θα είναι σημαντικός.
Ο Σταμπουλίδης επισήμανε ότι το κυβερνητικό πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης» θα προχωρήσει, και ότι θα αναληφθούν πρωτοβουλίες για την επιτάχυνση του προγράμματος κοινωνικής αντιπαροχής. Επίσης, εστίασε στην επιτυχία των αποκρατικοποιήσεων και στα σχέδια για βελτίωση των λιμανιών της χώρας.
«Στο τέλος του μήνα θα παραδοθεί αποκατεστημένο το λιμάνι του Βόλου», καταλήγοντας σε μια προειδοποίηση για την ανάγκη ανθεκτικότητας των έργων απέναντι σε φυσικές καταστροφές.
Επιπλέον, επεσήμανε την ανάγκη για μεταρρυθμίσεις στην Αττική και την Εγνατία Οδό, τονίζοντας ότι οι δημόσιες υποδομές πρέπει να προσαρμοστούν στις ανάγκες της εποχής.
Διαβάστε ακόμη