free counter Αγωγές αντί επιδότησης: Δικαιούχοι προχωρούν σε νομικές ενέργειες για αυτοκίνητα | Briefly.gr

Αγωγές αντί επιδότησης: Δικαιούχοι προχωρούν σε νομικές ενέργειες για αυτοκίνητα

ΕΝΕΡΓΕΙΑ27 Νοεμβρίου, 2025

Η απογοήτευση πολιτών που απέκτησαν ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς να λάβουν επιδότηση προκάλεσε την πρώτη οργανωμένη αντίδραση, με περίπου 1.000 μέλη να συμμετέχουν στον διαδικτυακό κόμβο «Αδικημένοι Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Εκτιμάται ότι οι δικαιούχοι που επηρεάστηκαν είναι τουλάχιστον διπλάσιοι. Σε αυτό το πλαίσιο, περί τα 350 μέλη της ομάδας σκοπεύουν να καταθέσουν αγωγές αποζημίωσης, καθώς προχώρησαν στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, πολλές φορές αφού είχαν προηγουμένως αποσύρει το παλιό τους όχημα, πιστεύοντας ότι θα λάβουν τη σχετική επιδότηση. Ωστόσο, αποκλείστηκαν τελικά από το πρόγραμμα. Σύμφωνα με τους υπευθύνους της ομάδας, οι αγωγές θα πιθανολογούνται και σε δεύτερη φάση, ενώ εξετάζεται και η ενημέρωση ευρωπαϊκών θεσμικών αρχών.

Η Ιστορία της Απογοήτευσης

Ο κ. Ξ. Δήμου, ένας από τους επικεφαλής της ομάδας, δήλωσε πως αποφάσισαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα εκτιμώντας το οικονομικό όφελος που θα προκύψει από τη χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. «Το σκεφτόμασταν καιρό, αλλά το υψηλό αρχικό κόστος ήταν αντικίνητρο. Εντέλει, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε λόγω της έκπτωσης από την αντιπροσωπεία και κυρίως λόγω της επιδότησης των €9.000», ανέφερε.

Ωστόσο, όπως τόνισε, προτού κάνουν οτιδήποτε άλλο, τον περασμένο Μάιο επικοινώνησαν με τη γραμμή υποστήριξης για επιδότησεις ηλεκτρικών οχημάτων. Η απάντηση που έλαβαν ήταν ότι «ενδέχεται να μην υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα, αλλά το πρόγραμμα παρατείνεται έως τις 30.06.2025. Αν προλάβετε να ολοκληρώσετε τις διαδικασίες, θα λάβετε την επιδότηση όταν το πρόγραμμα αποδεσμευτεί». Έτσι, προχώρησαν στην παραγγελία. «Επιλέξαμε ετοιμοπαράδοτο όχημα για να κερδίσουμε χρόνο. Έπρεπε να παραδώσουμε το παλιό μας αυτοκίνητο για να πληρούμε τις προϋποθέσεις της επιδότησης—μια επιλογή που μας κόστισε οικονομικά περί €4.000-€5.000, καθώς η αξία ανταλλαγής ήταν πολύ χαμηλότερη από την πραγματική αξία του οχήματος. Συγκεντρώσαμε όλα τα απαραίτητα έγγραφα και πιεζόμασταν από την αντιπροσωπεία να προλάβουμε την προθεσμία», σημείωσε, προσθέτοντας ότι όταν παραλάβανε το όχημα στις 4 Ιουνίου, συνειδητοποίησαν ότι δεν μπορούσαν να υποβάλουν αίτηση ούτε όταν είχαν την παραγγελία στη διάθεσή τους και όλα τα απαιτούμενα έγγραφα. Το πρόγραμμα δεν επαναχρηματοδοτήθηκε ποτέ, αποκλείοντάς τους από την επιδότηση—παρά τις προσπάθειές τους. Τόνισε ότι η διαβεβαίωση από τη γραμμή υποστήριξης ήταν «ή πλημμελής πληροφόρηση ή σκόπιμη παραπλάνηση».

«Σήμερα έχουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κόστισε €9.000 περισσότερο από ότι υπολογίζαμε. Περισσότερο από την επιδότηση που χάναμε είναι η οικονομική ζημιά από την πρώιμη παράδοση του παλιού μας οχήματος και το δάνειο που θα αποπληρώνουμε για χρόνια, με βάση μια επιδότηση που ποτέ δεν ήρθε. Είναι οι μέρες αγωνίας και οι ώρες που χάθηκαν στην γραφειοκρατία», κατέληξε, αναρωτώμενος για την ανάγκη παράτασης εφόσον τα κονδύλια είχαν εξαντληθεί και γιατί η πλατφόρμα παρέμεινε ανοιχτή αν δεν μπορούσαν να υποβληθούν οι αιτήσεις.

Οργανωμένη Αντίσταση

«Δε βρισκόμαστε πια σε μια κατάσταση ατομικής απογοήτευσης. Είμαστε μια συλλογικότητα, οργανωμένοι και αποφασισμένοι να φτάσουμε τη διεκδίκηση μας μέχρι το τέλος. Δεν έχουμε τίποτε άλλο να χάσουμε. Έχουμε ήδη χάσει χρήματα, εμπιστοσύνη και την ηρεμία μας. Θα παλέψουμε για ό,τι μας οφείλεται», τόνισε, προσθέτοντας ότι οι πρωτοβουλίες της ομάδας από το περασμένο καλοκαίρι είχαν στόχο την επικοινωνία με το Υπουργείο και άλλες αρμόδιες αρχές για μια πιθανή λύση, χωρίς καμία ανταπόκριση στις επιστολές τους.

Τι Επικαλούνται οι Θιγόμενοι

Όπως δήλωσαν οι υπεύθυνοι της ομάδας:

  • Αγόρασαν ηλεκτρικά οχήματα από 17/2/2025 έως το τέλος Ιουνίου 2025, ελπίζοντας στην επιδότηση που προέβλεπαν οι σχετικές αποφάσεις.
  • Δημιούργησαν αιτήσεις στην πλατφόρμα kinoumeilektrika3.gov.gr, οι οποίες δεν μπορούσαν να υποβληθούν λόγω «έλλειψης πόρων».
  • Η μη οριστική υποβολή θα τους στέρησε τον Αριθμό Πρωτοκόλλου, εμποδίζοντας την καταχώρισή τους σε σειρά προτεραιότητας, επιτρέποντας αυθαίρετες εξαιρέσεις.
  • Η πολιτεία επικαλέστηκε έλλειψη χρημάτων, ωστόσο η τελευταία υπουργική απόφαση ενίσχυσε τον προϋπολογισμό κατά €13 εκατομμύρια, αποδεικνύοντας τη θεμελιώδη ασυνέπεια.
  • Η πλατφόρμα παρέμεινε ανοιχτή μέχρι 30/6/2025, αλλά το κουμπί οριστικής υποβολής έμεινε ανενεργό, οδηγώντας σε αιτήσεις που δεν μπορούσαν να ολοκληρωθούν επομένως, δεν υπήρχε πλέον πρόσβαση σε στρατηγικές αποδοχής.
  • Οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων ανέλαβαν πλήρεις δεσμεύσεις βασισμένες στην προοπτική επιδότησης που δεν πραγματοποιήθηκε τελικά, γεγονός που παραβιάζει τη νομική δέσμευση της πολιτείας.
  • Υπήρξε παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης, με αυθαίρετη κατηγοριοποίηση των πολιτών βάσει των επιδοτήσεων.

Μη δικαιούμενοι που προχώρησαν σε δαπάνες πριν τις 7/6/2025 αποκλείστηκαν πλήρως, ενώ εκείνοι που δαπάνησαν μεταξύ 7/6 και 30/6/2025 είδαν τις επιδοτήσεις τους να μειώνονται δραστικά.

Ανακοίνωση του ΥΠΟΜΕ κάνε λόγο για εξάντληση του προϋπολογισμού τον Μάρτιο του 2025, χωρίς τη δυνατότητα υποβολής νέων αιτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα.

Στρατηγικές Κινήσεις

Πρόσφατα, πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα η πρώτη ενημερωτική συνάντηση της ομάδας που συγκέντρωσε πάνω από 170 πολίτες. Ο δικηγόρος τους, κ. Κωνσταντίνος Τοκατλίδης, σημείωσε πως το πρόγραμμα πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις τόσο της ελληνικής όσο και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, που στηρίζουν την ηλεκτροκίνηση μέσω οικονομικών κινήτρων. Έτσι, το κράτος έχει υποχρέωση να καλύψει μέρος του κόστους.

Ο κ. Τοκατλίδης υπογράμμισε ότι οι δεσμεύσεις του κράτους πρέπει να τηρούνται και κάθε υποβολή αιτήματος θα πρέπει να συνοδεύεται από αριθμό πρωτοκόλλου. Ωστόσο, η πλατφόρμα επέτρεψε την δημιουργία αιτήσεων χωρίς την οριστική τους υποβολή, χωρίς ωστόσο να ενημερώσει για την παύση της διαδικασίας. Πολλοί πολίτες, πιστεύοντας ότι οι αιτήσεις τους θα γίνουν δεκτές, προχώρησαν στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αναλαμβάνοντας πρόσθετες οικονομικές υποχρεώσεις. Στη συνάντηση, ο ανεξάρτητος βουλευτής Νίκος Βρεττός τόνισε πως οι πολίτες «δεν είναι μόνοι και η υπόθεση δεν τελειώνει εδώ».

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...