
Ένα νέο ηλεκτρονικό Μητρώο για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς φορολογίας των μεταπωλητών εισάγει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Το Μητρώο θα διαχειρίζεται η ΑΑΔΕ και θα περιλαμβάνει όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που εμπλέκονται στην αγορά ή πώληση οχημάτων υπό το συγκεκριμένο καθεστώς ΦΠΑ, καθιστώντας την εγγραφή υποχρεωτική για τη συνέχιση της δραστηριότητας τους.
Επιπλέον, τα πρόσωπα που εισάγουν μεταχειρισμένα ΙΧ από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. θα υποχρεούνται να εγγραφούν στο Μητρώο, ακόμη και αν δεν υπόκεινται σε φόρο, προκειμένου να μπορέσουν να αποκτήσουν πιστοποιητικό ταξινόμησης και άδεια κυκλοφορίας. Χωρίς αυτή την εγγραφή, η διαδικασία ταξινόμησης δεν θα προχωρά.
Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται μόλις λίγες μέρες μετά την αποκάλυψη μιας μεγάλης τριγωνικής απάτης από το Τελωνείο Θεσσαλονίκης, όπου ελληνικές εταιρείες χρησιμοποιούσαν μια εταιρεία–βιτρίνα στη Βουλγαρία για την «ξεπλύνουν» πολυτελή αυτοκίνητα. Η ζημία για το ελληνικό Δημόσιο από αυτή την υπόθεση, που αφορούσε 19 supercars, ανέρχεται σε πάνω από 212.000 ευρώ.
Η νέα ρύθμιση στόχο έχει να «κλείσει» τα παραθυράκια που επέτρεπαν σε επιτήδειους να εισάγουν οχήματα σχεδόν αφορολόγητα, χρησιμοποιώντας ένα καθεστώς σχεδιασμένο για να αποφεύγεται η διπλή φορολόγηση στις ενδοκοινοτικές συναλλαγές. Συγκεκριμένα, το «margin scheme» υπολογίζει τον ΦΠΑ μόνο πάνω στο περιθώριο κέρδους του εμπόρου, κάτι που είχε γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης.
Με την εφαρμογή αυτού του ηλεκτρονικού Μητρώου, η ΑΑΔΕ θα έχει πλέον μια συγκεντρωτική εικόνα για τα οχήματα που εισάγονται με το καθεστώς περιθωρίου κέρδους. Όλοι οι αγοραστές οχημάτων θα είναι υποχρεωμένοι να καταθέτουν αναφορά για την απόκτηση εντός του Μητρώου και να ενημερώνουν τα στοιχεία τους κάθε φορά που αυτά αλλάζουν.
Η ρύθμιση προβλέπει επίσης διαδικασία διαγραφής από το Μητρώο εάν διαπιστωθεί ότι κάποιος παραβαίνει τους κανόνες. Η διαγραφή ισχύει για τρία χρόνια, απαγορεύοντας στο πρόσωπο αυτό να συμμετέχει σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται με το εν λόγω καθεστώς.
Η παρέμβαση αυτή αναμένεται να συμβάλει στην εξάλειψη της διαχρονικής «αιμορραγίας» ΦΠΑ, με στόχο την αποφυγή της φοροδιαφυγής που είχε εντοπιστεί κυρίως σε τεράστιες εισαγωγές πολυτελών και άλλων μεταχειρισμένων οχημάτων.