
Η σημασία των εναλλακτικών καυσίμων αυξάνεται συνεχώς στην ατζέντα της πράσινης μετάβασης, ιδιαίτερα σε τομείς με υψηλή ενεργειακή ζήτηση, όπως οι οδικές μεταφορές και η ναυτιλία. Η στροφή προς καύσιμα με μειωμένο ανθρακικό αποτύπωμα, όπως το bioLNG, κρίνεται εμβληματική για τη στρατηγική απανθρακοποίησης της Ευρώπης, ειδικότερα καθώς η Ε.Ε. επιβάλλει πιο αυστηρούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2.
Όμως, αυτή η γενική τάση κρύβει έναν σημαντικό περιορισμό για τα ελληνικά λιμάνια. Ειδικότερα, η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου operation manual – δηλαδή ενός εγχειριδίου που να ορίζει τις διαδικασίες ανεφοδιασμού, ασφάλειας και ελέγχου – αποτελεί εμπόδιο για την ανάπτυξη του κλάδου. Αντίθετα, άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν λύσει το ζήτημα από τα αρχικά στάδια ανάπτυξης των βιοκαυσίμων, δημιουργώντας πιλοτικά εγχειρίδια σε συνεργασία με τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές. Με αυτόν τον τρόπο, τα λιμάνια εκμεταλλεύθηκαν μια κοινή βάση κανόνων, επιτρέποντας την προσαρμογή στα δικά τους λειτουργικά δεδομένα.
Σύμφωνα με ειδικούς, η επιτυχία των εναλλακτικών καυσίμων στις θαλάσσιες μεταφορές προϋποθέτει τη διαθέσιμη παρουσία τους στους σημαντικούς κόμβους ανεφοδιασμού. Η διεθνής εμπειρία είναι πλούσια: πάνω από 60 λιμάνια παγκοσμίως έχουν πραγματοποιήσει ανεφοδιασμούς με βιοκαύσιμα τη τελευταία δεκαετία, με την Ευρώπη και την Ανατολική Ασία να διαθέτουν εξαιρετικά ανεπτυγμένα δίκτυα προμήθειας. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του λιμανιού της Μάλαγα στην Ισπανία, όπου έγινε πρόσφατα ο πρώτος ανεφοδιασμός πλοίου με bioLNG, εξυπηρετώντας ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της Mediterranean Shipping Company (MSC). Το bioLNG, μια ανανεώσιμη μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου, προκύπτει από οργανικά απόβλητα και βιομάζα, προσφέροντας σημαντική μείωση εκπομπών και συμβατότητα με την υπάρχουσα ναυτική τεχνολογία, κάτι που το καθιστά άμεσα εφαρμόσιμο.
Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μία αυξανόμενη επενδυτική δραστηριότητα για το bioLNG στην Ελλάδα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Heygaz Biomethane S.L., μια ταχέως αναπτυσσόμενη εταιρεία στον τομέα του βιομεθανίου. Εκείνη ιδρύθηκε από τον Όμιλο Molgas, ο οποίος αποφάσισε να ξεχωρίσει την παραγωγή βιομεθανίου από την εμπορία LNG και bioLNG. Μέχρι στιγμής, η Heygaz λειτουργεί πέντε μονάδες στη χώρα, ενισχύοντας την τοπική παραγωγή και τοποθετώντας την Ελλάδα σε στρατηγική θέση στον χάρτη των βιοκαυσίμων. Παράλληλα, ο Όμιλος Molgas Energy Group διευρύνει τη δραστηριότητά του στην ευρωπαϊκή αγορά καθαρών καυσίμων. Με την υποστήριξη του επενδυτικού ομίλου InfraVia, ολοκλήρωσε πρόσφατα την εξαγορά της Titan Energy Holding, κίνηση που ενισχύει τη θέση της στον τομέα των καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία. Η Molgas είναι ο κορυφαίος προμηθευτής LNG και bioLNG στην Ευρώπη, με δραστηριότητα σε 16 χώρες και πάνω από 25 χρόνια εμπειρίας, καθώς και ένα εκτενές δίκτυο με πάνω από 200 σημεία ανεφοδιασμού.
Παρά τις πρόσφατες προόδους στον τομέα των επενδύσεων και των υποδομών, η έλλειψη ενός ενοποιημένου operation manual εμποδίζει την οργανωμένη υιοθέτηση των υπηρεσιών ανεφοδιασμού bioLNG στα ελληνικά λιμάνια. Στελέχη του τομέα υπογραμμίζουν την ανάγκη για ένα σαφές πλαίσιο που να καλύπτει θέματα όπως οι διαδικασίες ανεφοδιασμού πλοίων και οι απαιτήσεις υποδομών και τεχνικών ελέγχων. Η ανάπτυξη ενός τέτοιου πλαισίου θα μπορούσε να επιτρέψει όχι μόνο την προσέλκυση επενδύσεων, αλλά και να τοποθετήσει την Ελλάδα στους κόλπους των ευρωπαϊκών λιμανιών που υποστηρίζουν τη νέα γενιά καυσίμων.
Διαβάστε ακόμη