free counter Αξιολογήσεις για τις διαφημιστικές κλήσεις από τους προμηθευτές ενέργειας: Διεθνής προοπτική | Briefly.gr

Αξιολογήσεις για τις διαφημιστικές κλήσεις από τους προμηθευτές ενέργειας: Διεθνής προοπτική

ΕΝΕΡΓΕΙΑ14 Νοεμβρίου, 2025

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) παρουσιάζει μια καινοτόμα πρόταση για τη ρύθμιση των τηλεφωνικών επικοινωνιών με τους καταναλωτές, εστιάζοντας στην ενίσχυση της διαφάνειας και της λειτουργικότητας. Η πρωτοβουλία στοχεύει να διορθώσει τις στρεβλώσεις που δημιουργούνται από το υπάρχον, αποσπασματικό καθεστώς, το οποίο δημιουργεί έναν υψηλό ανταγωνισμό για μία περιορισμένη αγορά που οι εταιρείες μπορούν να προσεγγίσουν μέσω τηλεφωνικής διαφήμισης.

Σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ, ο αριθμός των ατόμων που έχουν δώσει ρητή συγκατάθεση (opt-in) για να δέχονται διαφημιστικές κλήσεις είναι εξαιρετικά περιορισμένος. Όπως εξηγεί ο Γενικός Διευθυντής του ΕΣΠΕΝ, κ. Μίλτος Ασλάνογλου, «ουσιαστικά μιλάμε για τους ίδιους ανθρώπους που επανέρχονται ξανά και ξανά – και οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν καν ότι είναι σε κατάσταση opt-in». Εκτιμάται ότι αυτή η κατάσταση αφορά σχεδόν τους μισούς οικιακούς καταναλωτές.

Η έλλειψη συντονισμού και εμπιστοσύνης στα συστήματα εγγραφών κάθε εταιρείας έχει προκαλέσει προβλήματα στην ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τις επιλογές τους. Ο κ. Ασλάνογλου τονίζει ότι πολλοί καταναλωτές δεν γνωρίζουν εάν έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν πάροχο ή τιμολόγιο, με τις τηλεφωνικές πωλήσεις να παραμένουν το κύριο μέσο επικοινωνίας. «Περίπου 60% έως 70% της αγοράς βρίσκεται σε κατάσταση “ύπνωσης”», προσθέτει, εξηγώντας ότι αυτοί οι καταναλωτές δεν ενημερώνονται και συχνά είναι δύσκολοι στο να προσεγγιστούν από τα call centers.

Πολλοί καταναλωτές δεν έχουν δώσει επιθυμητά τη συγκατάθεσή τους (opt-in), και αγνοούν ότι η νομοθεσία τους προστατεύει από εμπορικές κλήσεις αν δεν το επιθυμούν, με αποτέλεσμα να χάνουν σημαντικές πληροφορίες για καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες.

«Μόλις ένα 5% περίπου είναι οι καταναλωτές που ασχολούνται ενεργά και αλλάζουν πάροχο με δική τους πρωτοβουλία», σημειώνει ο κ. Ασλάνογλου. Δυστυχώς, πολλοί πολίτες δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξη του μητρώου επικοινωνίας, με μια έρευνα που διεξήγαγε ο ΕΣΠΕΝ να αποδεικνύει ότι 9 στους 10 πολίτες δεν γνωρίζουν την ύπαρξή του. Τόσο μάλιστα, ώστε η πλειοψηφία των εγγεγραμμένων στο μητρώο να μη συνειδητοποιεί ότι οι τηλεφωνικοί τους αριθμοί είναι καταχωρισμένοι.

Τα Υφιστάμενα Προβλήματα

Η επιστολή της ΕΣΠΕΝ προς τα αρμόδια υπουργεία αναδεικνύει ότι οι καταναλωτές που επιθυμούν να ενημερώνονται για προϊόντα προμήθειας ενέργειας χάνουν αυτή την ευκαιρία λόγω των προβλημάτων στο άρθρο 11 του ν. 3471/2006. Η έλλειψη ενημέρωσης και οι πολύπλοκες διαδικασίες επιβραδύνουν τη μετακίνηση μεταξύ προμηθευτών, περιορίζοντας τις ευκαιρίες εξοικονόμησης στους λογαριασμούς ενέργειας.

Τα βασικά σημεία ανησυχίας του άρθρου 11 περιλαμβάνουν:

  1. Κατακερματισμένα μητρώα: Κάθε πάροχος τηρεί το δικό του μητρώο «opt-out», χωρίς συστηματική διαδικασία, γεγονός που περιπλέκει τη συμμόρφωση στην εμπορική προώθηση και αυξάνει τις πιθανότητες για λάθη σε κλήσεις.
  2. Μη ανεξάρτητος φορέας: Οι πάροχοι που διατηρούν τα μητρώα έχουν εμπορικά κίνητρα, συνέπεια της οποίας είναι ότι οι εγγραφές δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική βούληση των καταναλωτών. Ο τρόπος λειτουργίας του μητρώου του άρθρου 11 εμποδίζει τον ελεύθερο ανταγωνισμό όχι μόνο στις τηλεπικοινωνίες αλλά και στην ενέργεια.

Η ΕΣΠΕΝ υπογραμμίζει ότι η τήρηση του μητρώου από τους παρόχους οδηγεί σε στρεβλώσεις που επηρεάζουν τις αγορές.

Προτάσεις για Βελτίωση του Συστήματος

Ο πρόεδρος του ΕΣΠΕΝ προτείνει την ίδρυση μιας κεντρικής, ενιαίας λίστας επικοινωνίας υπό την εποπτεία του Δημοσίου. «Με την ύπαρξη των αναγκαίων υποδομών – όπως το Gov.gr – είναι εφικτό να δημιουργηθεί μια κεντρική λίστα. Ο καταναλωτής θα έχει πρόσβαση για να διαπιστώσει αν είναι εγγεγραμμένος και να επιλέξει ποιες υπηρεσίες θέλει να υποδέχεται ή όχι».

Η πρόταση περιλαμβάνει τα εξής:

  1. Ενιαίο μητρώο υπό ανεξάρτητο φορέα: Διαχείριση από φορέα που δεν συμμετέχει στην αγορά των προϊόντων, διασφαλίζοντας διαφάνεια και προστασία του ανταγωνισμού.
  2. Ηλεκτρονική εγγραφή/διαγραφή: Δυνατότητα στους συνδρομητές να εγγράφονται ή να διαγράφονται μέσω ηλεκτρονικής υπηρεσίας με αναγνώριση μέσω Gov.gr.
  3. Επιβεβαίωση εγγραφών: Χρόνος δύο μηνών για επιβεβαίωση εγγραφών, διαφορετικά θα διαγράφονται αυτόματα οι αριθμοί.

Με τη σωστή εφαρμογή, οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίζουν τις επικοινωνιακές τους προτιμήσεις με απλό και γρήγορο τρόπο.

Διεθνής Εμπειρία

Διάφορες χώρες έχουν υιοθετήσει συστήματα που διευκολύνουν την τηλεφωνική προώθηση. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Ασλάνογλου: «Οι κυβερνήσεις δεν θέλουν να πάρουν αυστηρές αποφάσεις». Στην Ε.Ε., τα μητρώα επικοινωνίας τηρούνται ψηφιακά από ανεξάρτητους φορείς.

  • Γαλλία: Έχει το μητρώο Bloctel, το οποίο απαιτεί συγκατάθεση και αναμένεται να στραφεί σε καθεστώς opt-in το 2026.
  • Ιταλία: Διαχειρίζεται το Registro Pubblico delle Opposizioni (RPO) για προστασία κατά των εμπορικών κλήσεων.
  • Βέλγιο: Το Do Not Call Me List επιτρέπει στους πολίτες να απαγορεύσουν διαφημιστικές κλήσεις.
  • Γερμανία: Απαιτεί ρητή συγκατάθεση για εμπορικές κλήσεις από ιδιώτες.
  • Ισπανία: Καταρτίζει νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για περιορισμό των ανεπιθύμητων κλήσεων.
  • Ηνωμένο Βασίλειο: Κεντρικό μητρώο κατ’ απαίτηση και αυστηρές ποινές για παραβάτες.
  • Τσεχία: Απαιτεί ρητή συγκατάθεση για κλήσεις σε αγνώστους.
  • Ολλανδία: Εισάγει αλλαγές που θα απαιτούν συγκατάθεση προτού μπορούν να γίνονται κλήσεις.
  • Σκανδιναβικές χώρες: Εφαρμόζουν αυστηρούς κανονισμούς για τη ρητή συγκατάθεση στις τηλεφωνικές πωλήσεις.

Διαβάστε επίσης

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...