free counter Νέες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2026: Τι να περιμένουμε | Briefly.gr

Νέες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2026: Τι να περιμένουμε

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ9 Νοεμβρίου, 2025

Το 2026 προγραμματίζεται να είναι καθοριστικό για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, καθώς η Ευρώπη ετοιμάζεται να εισάγει νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για την προώθηση οχημάτων μηδενικών ρύπων. Ενόσω η ελληνική αγορά αναδιαρθρώνεται στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, Αθήνα και Βρυξέλλες επισημαίνουν ότι οι προσεχείς πρωτοβουλίες θα είναι πιο στοχευμένες και κοινωνικά δίκαιες, με τα κίνητρα να υλοποιούνται σε βάθος τριών ετών ώστε να διευκολυνθεί η συμμετοχή περισσότερων πολιτών και επιχειρήσεων.

Δεκέμβριος: Νέα εποχή

Η διαδικασία θα ξεκινήσει πριν από τα Χριστούγεννα, με την Κομισιόν να ανακοινώνει στα μέσα Δεκεμβρίου σαφείς και απαιτητικούς στόχους, καθώς και χρηματοδοτικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις που θα προχωρήσουν στην ανανέωση των στόλων τους με ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Από το 2025, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι μέσες εκπομπές ρύπων στα επιβατικά αυτοκίνητα δεν θα ξεπερνούν τα 93,6 gr CO2/km και τα 153,9 gr CO2/km για ελαφρά φορτηγά, με απόλυτο στόχο τις μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2035. Στο μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει νέες ρυθμίσεις για τις εταιρείες με επαγγελματικούς στόλους, επιταχύνοντας τη μετάβαση στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.

Νέα χρηματοδοτικά εργαλεία

Η στροφή προς τεχνολογίες μηδενικών ρύπων είναι επιτακτική προκειμένου να εκπληρωθούν οι ευρωπαϊκές υποχρεώσεις. Ωστόσο, η ανανέωση των εταιρικών στόλων συνεπάγεται υψηλά έξοδα, γι’ αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει την επιδότησή τους μέσω του υπό σύσταση Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου. Οι συζητήσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων προχωρούν με θετικά βήματα, στοχεύοντας να αποτελέσει το Ταμείο κύριο εργαλείο στήριξης της ενεργειακής μετάβασης στην Ελλάδα για το 2026.

Ανάπτυξη στις εξελίξεις

Οι εξελίξεις αναμένονται να επιταχυνθούν μετά την ανακοίνωση των στόχων τον Δεκέμβριο. Σχετικές συμφωνίες και αποφάσεις αναμένονται την άνοιξη. Ωστόσο, η Αθήνα και οι Βρυξέλλες τηρούν μία επιφυλακτική στάση, με πληροφορίες να καταδεικνύουν ότι καμία πλευρά δεν θέλει να δημιουργήσει ανυπόστατες προσδοκίες. Η ελληνική κυβέρνηση προσβλέπει σε ένα σχέδιο με κοινωνική διάσταση και με μοντέλο «social leasing» για τα ηλεκτρικά οχήματα, παρέχοντας επιδοτήσεις σε ευάλωτα νοικοκυριά και επαγγελματίες με σημαντικές μεταφορικές ανάγκες.

Κοινωνική μίσθωση: Η γαλλική ιδέα

Η κοινωνική μίσθωση, που εφαρμόζεται στη Γαλλία, επιτρέπει σε οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα να αποκτούν ή να μισθώνουν νέα ηλεκτρικά οχήματα με χαμηλό μηνιαίο κόστος. Αυτό το μοντέλο, που θα χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, αναμένεται να φέρει επανάσταση στην αγορά ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.

Στήριξη για επιχειρήσεις

Το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο σχεδιάζει και δεύτερο πυλώνα στήριξης για μικροεπιχειρήσεις, καλύπτοντας την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων κάθε κατηγορίας. Οι επιδοτήσεις θα είναι διαθέσιμες με κριτήρια που θα λαμβάνουν υπόψη τη γεωγραφική περιοχή και τις πραγματικές μεταφορικές ανάγκες των επιχειρήσεων.

Διαρκές παζάρι για τη χρηματοδότηση

Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ κρατών-μελών της Ε.Ε. για την χρηματοδότηση των δράσεων που θα στηρίξουν την πράσινη κινητικότητα. Το συνολικό προϋπολογισμό του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα ανέρχεται στα 86,7 δισ. ευρώ για την περίοδο 2026-2032, με προτεραιότητα στην υποστήριξη ευάλωτων ομάδων.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι διαγωνισμοί για τα σημεία φόρτισης θα αναλαμβάνονται πλέον κεντρικά από τις περιφέρειες, εξασφαλίζοντας ταχύτερη υλοποίηση. Παράλληλα, τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία θα περιλαμβάνουν και τη δημιουργία υποδομών φόρτισης στα νησιά, καθώς και δράσεις για τη μαζική προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων, φέρνοντας στο προσκήνιο την ηλεκτροκίνηση από το 2026.

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...