
Δισεκατομμύρια ευρώ είναι αναγκαία για την αναβάθμιση των συστημάτων μεταφορών στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να ενισχυθούν έναντι των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής έως το 2100, καθώς και να αποκατασταθούν από καταστροφές ακραίων καιρικών φαινομένων. Οι συχνότερες καταιγίδες, οι υψηλές θερμοκρασίες και η άνοδος της στάθμης της θάλασσας ασκούν αυξημένη πίεση στα μεταφορικά δίκτυα στη Βόρεια Ελλάδα, με αποτέλεσμα το κόστος για τη συντήρηση και την αποκατάσταση να είναι υψηλότερο από άλλες περιοχές. Σε αυτή τη διαπίστωση προβαίνει ο δρ Ευάγγελος Μητσάκης, συγκοινωνιολόγος και ερευνητής Α’ στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, σε δηλώσεις του στον ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η παρέμβαση του δρος Μητσάκη έγινε στο πλαίσιο μελέτης που αφορά τις μεταφορές και η οποία εντάσσεται σε ένα ευρύτερο προγραμματισμένο έργο της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ). Ο ίδιος εκτίμησε το κόστος που θα απαιτηθεί για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην Θεσσαλονίκη, εστιάζοντας στην άνοδο της στάθμης της θάλασσας: «Για την επαναχάραξη οδικών υποδομών ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια έναντι της αύξησης της μέσης στάθμης του νερού, το εκτιμώμενο κόστος κυμαίνεται γύρω από 350 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2030-2100», ανέφερε, εξηγώντας πως αυτή η εκτίμηση βασίζεται σε τρία διαφορετικά σενάρια του κλίματος.
Οι υψηλές θερμοκρασίες και οι καύσωνες επηρεάζουν όχι μόνο τους ανθρώπους και τα ζώα, αλλά και τις υποδομές μεταφορών, με το κόστος συντήρησης να κυμαίνεται μεταξύ 1 εκατ. και 10 εκατ. ευρώ ετησίως έως το 2100, ανάλογα με το κλιματικό σενάριο που θα ληφθεί υπόψη. Ταυτόχρονα, η αποκατάσταση των οδικών υποδομών λόγω έντονων καιρικών φαινομένων ενδέχεται να απαιτήσει ποσά από 450 εκατ. έως 700 εκατ. ευρώ στα επόμενα 75 χρόνια. Ωστόσο, η μείωση των ημερών παγετού λόγω αυξημένων θερμοκρασιών μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση πόρων από 220.000 έως 700.000 ευρώ ετησίως.
Η Θεσσαλονίκη, που βρίσκεται κοντά στη θάλασσα, έχει σημαντικές υποδομές, όπως το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Σε περίπτωση ανόδου της στάθμης, το κόστος των επιπτώσεων για τις αεροπορικές μεταφορές εκτιμάται από 250 εκατ. έως 400 εκατ. ευρώ έως το 2100. Οι λιμενικές υποδομές επίσης θα επηρεαστούν, απαιτώντας επενδύσεις μεταξύ 5 εκατ. και 20 εκατ. ευρώ.
Δύο χρόνια έρευνας
Η αρχική μελέτη της ΤτΕ αναφορικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα εκπονήθηκε το 2011 από μια ομάδα ειδικών φέρνοντας τον δρ Μητσάκη σε ρόλο συγκοινωνιολόγου. Οι συμμετοχές περιλάμβαναν διακεκριμένους επιστήμονες όπως οι Γεώργιος Γιαννόπουλος, Χρυσόστομος Μυλωνάς, Χρήστος Ζερεφός και Ιωάννης Καψωμενάκης. Η επικαιροποίηση της μελέτης έγινε στα τέλη του 2021 και τα αποτελέσματα επισημάνθηκαν στο 12ο Διεθνές Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές (ICTR 2025) στη Θεσσαλονίκη.
«Αναλύσαμε την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, τις θερμοκρασίες, συχνότητα καταιγίδων και πλημμυρών, καθώς και άλλους παράγοντες που επηρεάζούν τις μεταφορές», σχολίασε ο δρ Μητσάκης, τονίζοντας τις προκλήσεις που προκύπτουν από τα τρέχοντα κλιματικά μοντέλα. Συμπλήρωσε ότι, σύμφωνα με τη μελέτη, εάν δεν ληφθούν μέτρα αντιμετώπισης, οι οικονομικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής για την Ελλάδα θα φθάσουν το 2100 τα 701 δισ. ευρώ.
Διαβάστε επίσης