free counter Εγκρίθηκε σχέδιο για επενδύσεις στις βιώσιμες μεταφορές | Briefly.gr

Εγκρίθηκε σχέδιο για επενδύσεις στις βιώσιμες μεταφορές

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ6 Νοεμβρίου, 2025

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω πρόσφατης ανακοίνωσης, ανακοίνωσε την έγκριση του “Σχεδίου Επενδύσεων για τις Βιώσιμες Μεταφορές” (Sustainable Transport Investment Plan – STIP), μια σημαντική στρατηγική που στοχεύει στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης στον τομέα των αερομεταφορών και της ναυτιλίας. Το STIP αποτελεί έναν κύριο άξονα της Πυξίδας Ανταγωνιστικότητας της ΕΕ (EU Competitiveness Compass) και της πρωτοβουλίας Clean Industrial Deal, προσφέροντας για πρώτη φορά μια ενιαία ευρωπαϊκή προσέγγιση για την προώθηση των επενδύσεων σε ανανεώσιμα και καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Το σχέδιο αυτό ανταγωνίζεται την επιτακτική ανάγκη για κινητοποίηση επενδύσεων και την αύξηση της παραγωγής βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων. Για να εκπληρωθούν οι απαιτήσεις που ορίζονται στους κανονισμούς ReFuelEU Aviation και FuelEU Maritime, η ΕΕ θα χρειαστεί μέχρι το 2035 περίπου 20 εκατομμύρια τόνους βιώσιμων καυσίμων – συμπεριλαμβανομένων 13,2 εκατομμυρίων τόνων βιοκαυσίμων και 6,8 εκατομμυρίων τόνων συνθετικών καυσίμων (e-fuels). Αυτή η παραγωγή απαιτεί επενδύσεις που υπολογίζονται σε 100 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2035.

Η ενίσχυση της ευρωπαϊκής παραγωγής βιώσιμων καυσίμων θα προσφέρει στην Ευρώπη την ευκαιρία να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της, να μειώσει την εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα και να οδηγήσει τη βιομηχανική μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Ήδη, η Ευρώπη έχει την πρωτοκαθεδρία διεθνώς, διαθέτοντας τη ζητούμενη τεχνογνωσία και βιομηχανική υποδομή για την επιτυχή αυτή μετάβαση.

Βασικές δράσεις για την προώθηση των βιώσιμων μεταφορών

Η ρυθμιστική σταθερότητα είναι κρίσιμη για την προσέλκυση επενδύσεων. Με το STIP, η Επιτροπή αποστέλλει σαφές μήνυμα στους επενδυτές ότι οι στόχοι είναι σταθεροί και ότι η ΕΕ θα στηρίξει τον τομέα των βιώσιμων μεταφορών κατά τη διάρκεια αυτού του μεταβατικού σταδίου.

Σύμφωνα με το σχέδιο, αναμένεται ότι τα ευρωπαϊκά μέτρα θα κινητοποιήσουν τουλάχιστον 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2027. Πιο συγκεκριμένα:

  • Το πρόγραμμα InvestEU θα κινητοποιήσει τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ για βιώσιμα εναλλακτικά καύσιμα μέχρι το 2027.

  • Η Επιτροπή θα προτείνει 300 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου για βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας (SAF) και ναυτιλίας (SMF) μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου.

  • Έργα που σχετίζονται με την έρευνα και την καινοτομία θα υποστηριχθούν με 133 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα Horizon Europe.

  • Από το Ταμείο Καινοτομίας, θα διατεθούν 153 εκατ. ευρώ για συνθετικά καύσιμα αεροπορίας και 293 εκατ. ευρώ για καύσιμα ναυτιλίας.

  • Επιπλέον, έως το τέλος του έτους θα λανσαριστεί η πιλοτική πρωτοβουλία eSAF Early Movers Coalition, με συμμετοχή κρατών-μελών, που θα κινητοποιήσει τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ για έργα συνθετικών αεροπορικών καυσίμων.

Μεσοπρόθεσμοι στόχοι και διεθνής διάσταση

Στο μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, η Επιτροπή σχεδιάζει τη δημιουργία ενός μηχανισμού που θα συνδέει παραγωγούς και αγοραστές καυσίμων, προσφέροντας σταθερότητα εσόδων και μειώνοντας τους κινδύνους επενδύσεων. Επίσης, το σχέδιο στοχεύει στη μείωση της γραφειοκρατίας για τις αεροπορικές και ναυτιλιακές επιχειρήσεις, ώστε οι πόροι να κατευθυνθούν σε ανάπτυξη και καινοτομία.

Το STIP θα ενισχύσει κι άλλες διεθνείς συνεργασίες, προωθώντας την παγκόσμια παραγωγή βιώσιμων καυσίμων και διασφαλίζοντας δίκαιους όρους ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα προστατεύσει τις επενδύσεις της ΕΕ στο εξωτερικό.

Δηλώσεις του Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολου Τζιτζικώστα

Ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, δήλωσε: «Το Σχέδιο Επενδύσεων για τις Βιώσιμες Μεταφορές είναι ένα αποφασιστικό βήμα προς ένα βιώσιμο μέλλον. Δεν αφορά μόνο τη μείωση των εκπομπών, αλλά τη δημιουργία μιας πιο ανταγωνιστικής και ανθεκτικής Ευρώπης που θα ηγείται στις βιώσιμες μεταφορές. Η επιτυχία θα εξαρτηθεί από τη στενή συνεργασία μεταξύ κρατών-μελών, βιομηχανίας, επενδυτών και κοινωνίας των πολιτών, ώστε να μετατρέψουμε αυτή την πρόκληση σε στρατηγική ευκαιρία για την Ευρώπη.»

Πλαίσιο και στρατηγική δομή

Το STIP εδράζεται σε τρεις κύριους πυλώνες:

  1. Στρατηγικό πλαίσιο: εντοπισμός θεμελιωδών αναγκών και επενδυτικών κενών.

  2. Χρηματοδοτική δράση: ανάπτυξη βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων εργαλείων για την κατεύθυνση επενδύσεων και τη δημιουργία αγοράς βιώσιμων καυσίμων στην Ευρώπη.

  3. Εξωτερική διάσταση: ενίσχυση της παγκόσμιας παραγωγής και διασφάλιση ίσων όρων πρόσβασης για ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Το Σχέδιο Επενδύσεων για τις Βιώσιμες Μεταφορές αποτελεί μία από τις προτεραιότητες της εντολής του Επιτρόπου Απόστολου Τζιτζικώστα. Τον Ιούλιο, ο Επίτροπος πραγματοποίησε διάλογο υλοποίησης με εκπροσώπους των αερομεταφορών, της ναυτιλίας και της παραγωγής καυσίμων για να διευκρινίσει τις ανάγκες και τις προσδοκίες τους για την ταχέως αναγκαία αύξηση της παραγωγής ανανεώσιμων και χαμηλών εκπομπών καυσίμων στην Ευρώπη.

Διαβάστε επίσης

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...