Κατά το τρίτο τρίμηνο του 2025, η Ελλάδα παρουσίασε θετική εξέλιξη στον δείκτη οικονομικού κλίματος σύμφωνα με την Eurobank, όπως καταδεικνύει το εβδομαδιαίο της δελτίο “7 Ημέρες Οικονομία”. Ωστόσο, η καταναλωτική εμπιστοσύνη δεν φαίνεται να έχει ανακάμψει.
Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης οικονομικού κλίματος (πηγή: ΙΟΒΕ), που συναντάται ως μέτρο των προσδοκιών των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, έφερε βελτίωση, φτάνοντας τις 108,4 μονάδες (μέσος όρος 3 μηνών) το γ’ τρίμηνο 2025, από 106,7 μονάδες το β’ τρίμηνο του ίδιου έτους και 107,4 μονάδες το γ’ τρίμηνο του 2024. Έτσι, ο δείκτης διατηρήθηκε πάνω από τις 100 μονάδες – τον μακροχρόνιο μέσο όρο – για 18 συνεχόμενα τρίμηνα, σημειώνοντας την υψηλότερη τιμή των τελευταίων 5 τριμήνων.
Από τις παραπάνω παρατηρήσεις προκύπτει ότι η ελληνική οικονομία παρουσίασε θετική πορεία το γ’ τρίμηνο του 2025. Πιο αναλυτικά, η επιτυχία αυτή αναμένεται να επιβεβαιωθεί με τα στοιχεία των εθνικών λογαριασμών που θα δημοσιευτούν στις 5 Δεκεμβρίου 2025. Επίσης, πριν από αυτή την ημερομηνία, η ΕΛΣΤΑΤ θα κοινοποιήσει τη δεύτερη εκτίμησή της για τον πραγματικό ρυθμό ανάπτυξης του 2024 στις 16 Οκτωβρίου 2025. Σύμφωνα με την αρχική εκτίμηση της 7ης Μαρτίου 2025, το πραγματικό Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν στην Ελλάδα το 2024 αυξήθηκε κατά 2,3%, ενώ η αντίστοιχη αύξηση στην Ευρωζώνη ήταν μόλις 0,9%.
Αξιοσημείωτο είναι ότι παρά την πρόοδο του οικονομικού κλίματος, η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει σε αρνητικά επίπεδα, γεφυρώνοντας την απόσταση από τη μέση της Ευρωζώνης. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος, ο οποίος προκύπτει από την ανάλυση 5 δεικτών εμπιστοσύνης – βιομηχανία, υπηρεσίες, καταναλωτής, λιανικό εμπόριο και κατασκευές – βλέπει την βιομηχανία και τις κατασκευές να ευνοούν την κατάσταση, ενώ οι δείκτες του καταναλωτή και του λιανικού εμπορίου σημείωσαν μείωση. Ο δείκτης υπηρεσιών διατηρεί πλασματικά σταθερές τιμές σε υψηλότερα επίπεδα από τα προηγούμενα χρόνια.
Από το τρίτο τρίμηνο του 2022, όταν οι επιδράσεις του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας έγιναν αισθητές, η Ελλάδα εμφανίζει μια συνεχώς καλύτερη εικόνα σε σύγκριση με την Ευρωζώνη. Οι δείκτες εμπιστοσύνης στη βιομηχανία και τις υπηρεσίες συμβάλλουν στη διαφοροποίηση αυτή, με τη βιομηχανία να αντέχει σε προκλήσεις όπως η αύξηση του κόστους ενέργειας και οι γεωπολιτικές κρίσεις. Ενδεικτικά, η πραγματική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στον τομέα της μεταποίησης στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 10,9% σε σχέση με το β’ τρίμηνο του 2022, την ώρα που παρέμεινε αμετάβλητη στην Ευρωζώνη.
Επιπλέον, η ελληνική οικονομία αναδεικνύει την ανάκαμψη του τομέα υπηρεσιών, κυρίως λόγω της επιτυχίας του τουρισμού και της αναθέρμανσης των κατασκευών, χάρη σε σημαντικά έργα υποδομής και επενδύσεις που ενδυναμώνουν τον τομέα αυτό μετά από χρόνια αδράνειας.
Ωστόσο, η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, με τον δείκτη να έχει μειωθεί σε -47,3 μονάδες το γ’ τρίμηνο 2025 σε αντίθεση με τις -15,0 μονάδες της Ευρωζώνης. Η πορεία αυτή οφείλεται σε παλαιότερες κρίσεις και τις προσδοκίες για μελλοντική ανάπτυξη.
Συμπερασματικά, η βελτίωση του δείκτη οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα το γ’ τρίμηνο του 2025 καταδεικνύει την προοπτική μιας θετικής οικονομικής πορείας. Παράλληλα, ο δείκτης PMI στον τομέα της μεταποίησης διατηρεί πορεία ανάπτυξης, συνοδευόμενη από αύξηση της απασχόλησης και σημαντική αύξηση στις ταξιδιωτικές εισπράξεις.