free counter Η στρατηγική της ΡΑΑΕΥ για τα ύδατα και οι προτάσεις του ΥΠΕΝ και της αγοράς | Briefly.gr

Η στρατηγική της ΡΑΑΕΥ για τα ύδατα και οι προτάσεις του ΥΠΕΝ και της αγοράς

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ28 Σεπτεμβρίου, 2025

Τα Γενικά Σχέδια Υπηρεσιών Ύδατος (Γ.Σ.Υ.Υ.) και οι Ετήσιες Εκθέσεις Προγραμματισμού (Ε.Ε.Π.) που καλούνται να εκπονήσουν οι πάροχοι ύδατος στην Ελλάδα για την προσεχή πενταετία δημιουργούν μια νέα εποχή στη διαχείριση των υδάτινων πόρων. Αυτές οι σημαντικές αλλαγές, που έχουν προταθεί από τη ΡΑΑΕΥ, στοχεύουν στη βελτίωση της διαχείρισης ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης, αναγνωρίζοντας τις αδυναμίες και καθορίζοντας τις αναγκαίες παρεμβάσεις. Σκοπός είναι η μείωση των διαρροών και του ανθρακικού αποτυπώματος, καθώς και η αποτελεσματική εξοικονόμηση και επαναχρησιμοποίηση των υδάτων.

Η συζήτηση حول τον νέο οδηγό της ΡΑΑΕΥ έχει πυροδοτήσει ενδιαφέρον και διάλογο σχετικά με την πρακτική εφαρμογή του. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογραμμίζει την ανάγκη ενός ενιαίου σχεδιαστικού εργαλείου, αλλά υποστηρίζει ότι απαιτείται η τήρηση συγκεκριμένων θεσμικών προϋποθέσεων για την επιτυχία του, ενώ οι εκπρόσωποι της αγοράς, όπως οι ΔΕΥΑ και οι Τοπικοί Οργανισμοί, επισημαίνουν ότι χωρίς σωστές προσαρμογές και χρηματοδότηση, οι νέες υποχρεώσεις κινδυνεύουν να παραμείνουν θεωρητικές.

Ο Πρότυπος Οδηγός για τα Γ.Σ.Υ.Υ. αποτελεί το θεμελιώδες εργαλείο για όλους τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος, όπως η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ, και θεσπίζει ένα κοινοποιημένο πλαίσιο με σκοπό την παρακολούθηση και το σχεδιασμό όλων των δραστηριοτήτων τους. Οδηγεί στη διαχείριση των υποδομών και προσδιορίζει τις επενδυτικές προτεραιότητες για τα επόμενα χρόνια, περιλαμβάνοντας τυχόν εκτιμήσεις για τη μελλοντική ζήτηση νερού και στρατηγικές επαναχρησιμοποίησης.

Επιτακτική ανάγκη για νομική και θεσμική στήριξη

Το ΥΠΕΝ χαρακτηρίζει την εισαγωγή του νέου πλαισίου ως μια θετική κίνηση προς την ολοκληρωμένη υδατική διαχείριση. Ωστόσο, προτείνει σημαντικές παρατηρήσεις προκειμένου να διασφαλιστεί η νομική ισχύς και η τεχνική εφαρμογή του. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στην ανάγκη που έχουν τα Γενικά Σχέδια Υπηρεσιών Ύδατος να είναι πλήρως εναρμονισμένα με τα Σχέδια Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών (ΣΔΛΑΠ), ώστε να αποφευχθούν επικαλύψεις και ασυνέπειες.

Θεωρεί επίσης σημαντική την οικονομική αποτύπωση και τη σωστή τιμολόγηση του νερού, προτείνοντας να περιλαβαίνει και το κόστος επαναχρησιμοποίησης. Το ΥΠΕΝ αμφισβητεί και την έκταση των υποχρεώσεων των παρόχων, επισημαίνοντας ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η συγκεκριμένη υποχρέωση ανήκει μόνο στην ΕΥΔΑΠ.

Οι φορείς της αγοράς ζητούν ουσιαστική υποστήριξη

Παρά την αναγνώριση της σημασίας του νέου πλαισίου από την Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ), υπάρχει ανησυχία ότι οι νέες υποχρεώσεις ενδέχεται να παραμείνουν στη θεωρία λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και προσωπικού. Πολλοί ΔΕΥΑ, ειδικά οι μικρές, αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις και προτείνουν μια επανακατηγοριοποίηση που να αντικατοπτρίζει τις πραγματικές τους δυνατότητες.

Η επόμενη κρίσιμη πτυχή αφορά τους δείκτες αξιολόγησης, με την ΕΔΕΥΑ να μη συμφωνεί με το δείκτη ILI, αναζητώντας πιο κατάλληλες μεθόδους για την εκτίμηση των διαρροών. Περί του GIS, η ΕΔΕΥΑ τονίζει την ανάγκη να υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο διαχείρισης αυτών των δεδομένων προτού οι υποχρεώσεις τεθούν σε εφαρμογή.

Επιπλέον, ανησυχίες εκφράζουν οι Τοπικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ), οι οποίοι πολλές φορές δεν διαθέτουν το απαιτούμενο προσωπικό για την υλοποίηση αναγκαίων μελετών. Ζητούν τη δημιουργία ενός κεντρικού φορέα που θα τους υποστηρίξει τεχνικά, με στόχο την ισότιμη εφαρμογή των νέων προτύπων.

Συνολικά, οι φορείς της αγοράς κατανοούν τη σπουδαιότητα του νέου Οδηγού για τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτων, αλλά τονίζουν την αναγκαιότητα μελετημένων προσεγγίσεων και αποτελεσματικής υποστήριξης για την υλοποίησή του.

Διαβάστε επίσης

Sidebar
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...